حذف جایگاه سیاستگذاری و تنظیم مقررات صنعت دخانیات کشور 
از ساختار سازمانی وزارت صمت

حذف جایگاه سیاستگذاری و تنظیم مقررات صنعت دخانیات کشور از ساختار سازمانی وزارت صمت

فرداد امیراسکندری ـ مدیر مسئول : در آسیب شناسی خصوصی سازی در ایران و ناموفق بودن واگذاری بنگاه‌­های اقتصادی همین بس که نظام حاکمیتی و سیاست­گذاری و تنظیم مقررات در ساختار حاکمیت ، متناسب با واگذاری‌­ها متحول نشده و ساختار ستادی دستگاه­‌های اجرایی همچنان متکی بر  یک نظام حاکمیتی تصدی­‌گرایانه است . اگر نمونه‌­های موفقی در تاریخچه خصوصی­‌سازی سراغ  داشته باشیم همان­هایی هستند که توأم با واگذاری­ها و خروج حاکمیت از صحنه اجرا، امور سیاستگذاری و حاکمیتی آن فعالیت در بدنه دستگاه‌­های اجرایی یا قوه مربوطه به موقع و به درستی سازماندهی شده است. همچون واگذاری امور ثبتی به دفاتر اسناد رسمی که نمونه‌­ای  تاریخی و موفق از خصوصی‌­سازی است. و این توفیق و استمرار آن مدیون نظام نظارتی و تنظیم مقررات در بدنه حاکمیتی قوه مربوطه است. یا واگذاری اجرای پروژه‌­های عمرانی به بخش غیردولتی که قدمت آن به یک قرن نزدیک می‌­شود و اگر موفق بوده دلیل این است که در سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع ساختار و حوزه  متولی منسجم و کارآمدی وجود دارد که کلیه ضوابط و مقررات ناظر بر پروژه‌­های عمرانی همچون شرایط عمومی پیمان و دیگر ضوابط و دستورالعمل‌­ها و بخشنامه­‌های مربوطه را به موقع تدوین و بروزرسانی می­‌کند و ترجمان تحولات بین­‌المللی در رشته ساخت و احداث ابنیه و تاسیسات  است. همینطور اگر در بخش امور صنفی ، نظارت و اعمال سیاست‌های حاکمیت به  نوعی با  خود اتحادیه‌­ها و تشکل­‌ها است ،  بر می­‌گردد به وجود مرکز اصناف و بازرگانان در وزارت بازرگانی سابق و صمت امروز که قانون نظام صنفی و آیین­‌نامه‌­های اجرایی آن را تدوین کرد. لذا تردیدی نیست که توأم با آزادسازی­ها و واگذاری­ها، حوزه­‌های سیاستگذاری و تنظیم مقررات باید در بدنه دستگاه اجرایی مربوطه شکل بگیرد و روزآمد شود و از نیروی  کارشناسی مجرب و ذی­صلاح برخوردار شود. قانون اجرای سیاست­‌های اصل 44 قانون اساسی در ایران در میان قوانین خصوصی­‌سازی و آزادسازی لااقل 26 کشور جهان که من بررسی کرده‌­ام جزو قوانین مترقی بوده و هست . هر چند  که در اجرا درست عمل نشد، در این قانون این مهم مورد توجه بوده است که قبل از واگذاری یک بنگاه اقتصادی وظایف حاکمیتی آن می­‌بایست به دستگاه اجرایی مربوطه منتقل شود. این مهم در بند الف ماده 13 قانون اجرای سیاست­‌های اصل 44 قانون اساسی (همان قانون خصوصی‌­سازی ) آمده است که اشعار می­‌دارد :

« کلیه امور مربوط به سیاست­گذاری و اعمال وظایف حاکمیتی شرکت­‌های دولتی می­‌بایست به وزارتخانه تخصصی ذی­ربط محول شود » و در اجرای این حکم قانونی بود که طی تصویب­‌نامه شماره 80681 ت 46360 هـ مورخ 27/04/1391 هیات وزیران وظایف و مأموریت­های حاکمیتی شرکت دخانیات ایران به شرح زیر :

  1. صدور مجوز عاملیت­‌های صنعتی و بازرگانی
  2. تعیین مناطق کشت توتون و تنباکو با توافق وزارت جهاد کشاورزی
  3. ساماندهی و نظارت بر خرید کلیه محصولات استحصالی کشتکاران توتون و تنباکو
  4. تعقیب و پی­گیری پرونده‌­های قاچاق کالای دخانی به عنوان سازمان شاکی و مأمور وصول عایدات دولت و کلیه امور مرتبط با مبارزه با قاچاق کالای دخانی
  5. وصول و ایصال عوارض و حقوق دولتی مربوط به محصولات دخانی و کبریت

به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل و در قالب ساختار تشکیلاتی جدیدی در سال 1391 تحت عنوان « مرکز برنامه‌­ریزی و نظارت بر دخانیات کشور» سازماندهی شد.

متأسفانه در نمودار تشکیلاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت که اخیراً به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است اسمی از مرکز برنامه‌­ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیست و به نظر می­رسد یا کلاً حذف شده یا جایگاه آن تقلیل یافته و وظایف آن به یکی از دفاتر پیش­بینی شده در ساختار جدید محول می­شود.

صنعت دخانیات کشور قریب به نود سال در یک فضای انحصاری و دولتی مدیریت شده که هر یک به تنهایی (انحصار و  دولتی بودن) توأم با عدم کارایی است. چه این­که هر دو همزمان و قریب به نود سال بر صنعتی سایه انداخته باشند و همین شد که به یکباره و با واگذاری سهام شرکت دخانیات ایران و آزادسازی غیرکارشناسی صنعت  در سال 1391 ، صنعت بومی و تولید ملی و بخش کشاورزی مرتبط با آن به شدت دچار تلاطم شد، زیرا که قوانین و مقررات و فضای کسب و کار صنعت بر پایه قانون انحصار دخانیات مصوب سال 1310 استوار بود و لازم بود توأم با واگذاری و حتی مقدم بر آن  امور حاکمیتی و سیاست­گذاری صنعت متحول شود و در راستای این ضرورت و الزام  ناشی از   اسناد بالادست بود که مرکز برنامه‌­ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ذیل یکی از معاونت­‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد و ساختار آن به تصویب رسید.

علاوه بر الزامات و ضرورت­‌های حاکم در قوانین و مقررات جاری کشور  برای  شکل­‌گیری یک مرکز تنظیم مقررات  مربوطه باید گفت که صنعت دخانیات و کالای دخانی کالایی خاص است. برخی الزامات و تعهدات بین‌­المللی ایجاب می­کند که تولید و توزیع این کالا و نهاده‌­های مرتبط با آن از مزرعه تا کارخانه و تا محل مصرف و حتی واردات و صادرات و نقل و انتقال تجهیزات تولید آن تحت نظارت و کنترل دقیق باشد. الحاق ایران به این پروتکل‌­ها ، ضرورت وجودی یک مرکز سیاست­گذاری و تنظیم مقررات کارآمد و واجد اختیار را دو چندان می­‌کند. قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون چارچوب بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات مصوب 05/04/1384 و قانون الحاق دولت به پروتکل ریشه­‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی مصوب 04/06/1394 مجلس شورای اسلامی تکالیفی را برای کشور ما برای نظارت هرچه بیشتر بر صنعت دخانیات  به دنبال دارد از این جمله است توافق اعضا برای پیشگیری، کشف، تحقیق و تعقیب تجارت غیرقانونی کالای دخانی ، اقداماتی برای افزایش تأثیرگذاری مقام­‌ها و دستگاه­های صلاحیت­دار برای پیگیری، بازدارندگی و هم­چنین ممانعت افراد غیرمجاز از فعالیت­‌هایی همچون تولید فرآورده‌­های دخانی و تجهیزات مربوطه ، واردات و صادرات فراورده‌­های دخانی و تجهیزات مرتبط، خرده­‌فروشی، کشت تنباکو، نقل و انتقال فرآورده‌­های دخانی و تجهیزات تولید، عمده‌­فروشی، واسطه‌­گری، توزیع توتون و فرآورده­‌های دخانی .

همچنین  تولید  قانونی  و مجاز داخلی در این صنعت مواجه با قاچاق سازمان یافته است میطلبد  که علاوه بر اقدامات  مراقبتی و حفاظتی ، سیاست گذاری های درست برای حمایت از تولید داخلی در تنظیم نرخ های مالیاتی و وضع عوارض اتخاذ شود که همه اینها دلایلی هستند که حفظ و تقویت جایگاه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور را ضروری می نماید و انتظار می‌رود وزارت صنعت ،معدن و تجارت در تصمیم خود برای حذف این جایگاه از نمودار تشکیلاتی خود تجدید نظر نماید .

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم