وضعیت نگران‌کننده شرکت دخانیات ایران
هشدار نماینده مجلس درباره تعطیلی کارخانه دخانیات گیلان:

وضعیت نگران‌کننده شرکت دخانیات ایران

نماینده رشت و خمام در مجلس به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی جهت جلوگیری از ورشکستگی شرکت بزرگ دخانیات ایران هشدار داد.

به گزارش توتون صنعت به نقل از خبرگزاری ایلنا، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت جلوگیری از ورشکستگی شرکت بزرگ دخانیات ایران هشدار داد.

در نامه کوچکی نژاد به مرتضوی آمده است:

«برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضوی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سلام علیکم احتراما، ضمن تبریک سال نو به استحضار میرساند با توجه به وضعیت نگران کننده شرکت دخانیات در آینده پیش رو، ضرورت اقدام عاجل برای وضعیت خطرناک این شرکت بزرگ تولیدی حائز اهمیت است و در صورت تعلل در تصمیم گیری سریع قطعا ورشکستگی کامل یکی از بزرگترین صنایع کشور به علت مدیریت خواهد شد و شخص جنابعالی باید در مقابل نمایندگان مجلس پاسخگو باشید هر چند تحقیق و تفحص از شرکت ادامه دارد لذا چند نکته چالشی را همراه با برون رفت از بحران که مورد نظر متخصصین امر در دخانیات میباشند به شرح زیر اعلام مینمایم:

1. نامتوازن و نامناسب بودن وضعیت منابع انسانی در دو سطح مدیریتی و نیروی کار مشهود است به طوری که انتصابات مدیریتی با بکارگیری نیرو از بیرون شرکت در سمتهای مهم سازمانی بجای بهره مندی از مدیران با سابقه و متخصص در پستهای کلیدی (نگاه محض سیاسی) و استخدام و بکارگیری نیروی کار بدون ارزیابی عموما با رانت و بدون مهارت و نیاز شرکت در حوزههای غیر تولیدی

2.کاهش شدید تولید طی یکسال گذشته که باعث تعطیلی تمامی خطوط تولید شده است به علت نداشتن توانایی در تامین مواد اولیه، منابع مالی و عدم تهیه قطعات ماشین آلات، ضعف شدید در بازرگانی شرکت بدلیل وجود افراد غیرمتخصص.

3.افزایش بدهی انباشته و ضعف فراوان در تعیین تکلیف پروندههای حقوقی و بدهی سنواتی در کنار ضعف در تامین منابع مالی هزینههای جاری شرکت را زیاد و اعتبار شرکت را در بازار نزد تامین کنندگان مواد اولیه کاهش داده و از سوی دیگر تاخیر در پرداخت هایی نظیر تامین اجتماعی کارکنان و پرداخت به پیمانکاران طرف قرارداد لزوم بکارگیری افراد متخصص در حوزه مالی و حسابداری صنعتی با توجه به شرایط فعلی شرکت بسیار حیاتی است.

4.وجود فساد و رانت در حوزه بازرگانی و تامین مواد اولیه در شرکت دخانیات ایران علاوه بر توقف فعالیتهای تولید، استفاده از مواد نامرغوب بیکیفیت (به دلیل اضطرار در تولید) رانت را به حوزه تامین مواد اولیه سوق داده است.

5.نظریه سازمانهای نظارتی در این زمینه مشهود است و پرونده هایی در حوزه نظارتی مفتوح است. لذا بکار گیری مدیران متخصص و متعهد در این حوزه شدیدا احساس میشود.

6.به رغم تبلیغات فراوان رسانه ای، برگزاری همایشهای تلویزیونی و تبلیغات در فضاهای مجازی جهت حمایت از طرحهای افزایش سطح کشت توتون در کشور و حتی کشت فرا سرزمینی  عمدتا در حد تبلیغات بوده که با بررسی وضعیت کشت از کشاورزان توتون کار در سطح کشور خصوصا استانهای گیلان، مازندران، گرگان گامهای اساسی در این حوزه مشاهده نمیشود.

این آسیب موجبات وابستگی به واردات توتونهای خارجی و خروج ارز از کشور را شده و از سوی دیگر موجب از دست دادن اشتغال و عدم توجه به بخش کشاورزی داخلی را سبب شده است.

با عنایت به اینکه مدیریت شرکت دخانیات ایران با سوء مدیریت این شرایط بحران را موجب شده است اعتقاد متخصصان و دلسوزان صنعت دخانیات کشور به ایجاد تغییرات اساسی در این صنعت خصوصا در طبقه تصمیم گیران ضروری است و مجتمع دخانیات گیلان که بیشتر محصول دخانی کشور را تولید میکند و بیش از دو هزار اشتغال را به همراه دارد در این فرایند آسیب جدی در حوزه کارکنان و تولید کنندگان دیده است.

لذا انتظار دارم با دستور ویژه حضرتعالی سرپرست جدید شرکت از فاجعه پیش رو جلوگیری و احیای صنعت دخانیات کشور در فضای کاملا غلط بوجود آمده بدور از سیاست زدگی را خواستارم.

شرکت دخانیات ایران، یکی از قدیمیترین شرکتهای تهیه، تولید و توزیع تنباکو و دخانیات در ایران است که از سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی در ایران فعالیت میکند. از مهمترین مراکز تولید این شرکت «مجتمعهای دخانیات تهران، گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان و مازندران» است.

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

جهش تولید
عید نوروز ۱۴۰۳

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم

جریمه 32 میلیارد ریالی قاچاقچی سیگار در شهرری