الزام به تبدیل وضع عوامل استانی توزیع کالای دخانی 
از حقیقی به حقوقی مبنای قانونی ندارد

الزام به تبدیل وضع عوامل استانی توزیع کالای دخانی از حقیقی به حقوقی مبنای قانونی ندارد

توتون صنعت ـ  مدتی است از طریق وزارت صمت،عوامل توزیع استانی کالاهای دخانی که در قالب شخص حقیقی دارای پروانه فعالیت تجاری میباشند، ملزم شدهاند که تغییر وضعیت داده و با ثبت شرکت تجاری در قالب شخص حقوقی ادامه فعالیت دهند، هرچند اجرای این حکم با تمدیدهای متوالی تاکنون به تاخیر افتاده، اما بررسی قوانین و مقررات ناظر بر فعالیتهای توزیعی کالای دخانی نشان میدهد که این الزام وزارت صمت، مبنای قانونی ندارد و فقط موجب سردرگمی و بلاتکلیفی تعداد زیادی از توزیعکنندگان محصولات دخانی شده است.

قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آییننامه اجرایی آن از اسناد بالا دست صنعت دخانیات میباشد، در ماده ۷ قانون مذکور آمده است:

«پروانه فروش فرآوردههای دخانی توسط وزارت بازرگانی و بر اساس دستورالعمل مصوب ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات صادر میشود.

تبصره: توزیع فرآوردههای دخانی از سوی اشخاص فاقد پروانه فروش ممنوع است»

همانگونه که ملاحظه میشود کلمه اشخاص محدود به اشخاص حقوقی نبوده و کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی را شامل میشود.

با وجود این هرگونه ابهام احتمالی در ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی آن قانون (قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات) کاملا بر طرف شده است، طبق این ماده از آییننامه:

«وزارت بازرگانی موظف است فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی را که طبق ماده ۷ قانون دارای پروانه فروش (فروشندگان مجاز)محصولات دخانی میباشند را در اختیار ستاد قرار دهد».

منظور از ستاد در اینجا ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات میباشد.

لذا طبق قانون و آییننامه اجرایی آن اشخاص حقیقی هم میتوانند پروانه فروش کالای دخانی داشته باشند، انتظار میرود وزارت صمت در الزام این گروه از فعالین صنعت دخانیات به تاسیس شرکت و تبدیل وضعیت از حقیقی به حقوقی تجدید نظر کند.

 


خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم