آغاز چهارمین سال انتشار  ماهنامه توتون صنعت

آغاز چهارمین سال انتشار ماهنامه توتون صنعت

آبان ماه سال 1399 بود که اولین شماره ماهنامه اقتصادی و تخصصی توتون صنعت منتشر شد. توتون صنعت اولین و همچنان تنها نشریه در زمینه صنعت دخانیات کشور است. 
تقاضا برای محصولات دخانی واقعیتی است که وجود دارد و قابل‌انکار نیست. لذا صنعت دخانیات و فعالیت‌های مرتبط با آن را باید به‌عنوان یک بخش اقتصادی پذیرفت و مسائل آن را واقع بینانه موردتوجه قرار داد. منظور ما از صنعت دخانیات، مفهوم کلی و فراگیر آن اعم از بخش کشاورزی مربوط، شامل کشت انواع توتون و تنباکو، صنایع وابسته و کارخانجات عمل‌آوری و تولید محصول نهایی و بخش خدمات و توزیعی مرتبط با آن می‌باشد. 
بدون درک صحیح صنعت و بدون شناخت مؤلفه‌ها و متغیرهای مؤثر بر آن و متأثر از آن، هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌تواند به مسیر خطا برود و در صورت اجرا دارای تبعات چالشی باشد، حتی برنامه‌های بهداشت و سلامت در ارتباط با منع استعمال دخانیات نیز آن‌گونه که باید اثربخش نخواهد بود. 
⦁     صنعت دخانیات همچنان از خلأ اطلاعاتی و نبود آمار در رنج است. 
⦁     اطلاعات کامل و درستی از ارقام مالیاتی صنعت دخانیات ارائه نمی‌شود و قانون‌گذار همچنان بر پایه همین اطلاعات ناکافی و غیر صحیح، برای کالای دخانی مالیات وضع می‌کند. 
⦁     آمار واقعی و قابل‌قبول از میزان مصرف دخانیات در کشور ارائه نمی‌شود و این خود یکی از دلایل چالش‌ بین صنعت و سلامت است. 
⦁     میزان قاچاق کالای دخانی محل مناقشه است. 
⦁     اثر افزایش قیمت بر کاهش مصرف دخانیات بدرستی تحلیل نمی‌شود و همین درک نادرست از کشش قیمتی تقاضای کالای دخانی، باعث می‌شود افزایش مالیات راهکار اصلی کاهش مصرف معرفی شود. 
⦁    بعد از آزادسازی صنعت، بخش تحقیقاتی و پژوهشی کالای دخانی بالأخص در حوزه کشاورزی آن شامل تولید و معرفی انواع ارقام بذور و روش‌های کاشت، داشت و برداشت و عمل‌آوری محصول، متولی حاکمیتی ندارد. 
⦁     علی‌رغم واگذاری مسئولیت‌های پنج‌گانه امور حاکمیتی صنعت دخانیات به وزارت صمت و با وجود درآمدهای قابل‌توجه دولت از محل مالیات دخانیات، مرکز 
امور حاکمیتی صنعت دخانیات یا همان ستاد صنایع دخانی فاقد بودجه لازم و کافی متناسب با مأموریت‌های محوله می‌باشد. 
⦁     مزیت‌های صادراتی موجود در صنعت خصوصاً بازار بزرگ روسیه برای توتون ایران کمتر موردتوجه است.
⦁    آنچه امروز به‌عنوان تدوین سند راهبردی صنعت دخانیات در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته ضرورتی است که در اولین سال انتشار ماهنامه مطرح کردیم. درهرحال در سه سال گذشته، رویکرد اصلی ماهنامه در عین اطلاع‌رسانی وقایع و رویدادهای صنعت دخانیات کشور، ارائه تصویری واقعی از ابعاد صنعت و گستره اقتصادی، اجتماعی آن، فرصت‌ها و تهدیدها و ظرفیت‌ها و چالش‌های آن بود.
⦁     اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات، تهیه گزارشات میدانی از مزارع کشت توتون و تنباکو تا کارخانجات تولیدی، مسائل و مشکلات صنعت در مواجهه با قاچاق کالای دخانی، مالیات‌ها و تبعات آن، برخی رویدادهای بین‌المللی مرتبط با صنعت دخانیات، نگاه و نحوه عمل حوزه سلامت در قبال صنعت، انجام مصاحبه با فعالین صنعت چه در بخش تولید و چه در بخش توزیع و خدمات، مرور تاریخچه صنعت و تحولات تاریخی آن و.... موضوعاتی بودند که در سی‌وشش شماره گذشته نشریه تا آنجا که ممکن بود و امکانات ما اجازه می‌داد بدان‌ها پرداختیم. اما از همه مهم‌تر نقش و اثرگذاری نشریه را در پذیرش واقعیت و ضرورت وجودی صنعت همچون دیگر صنایع در جامعه می‌دانیم، صنعتی که همچون دیگر بخش‌های اقتصادی مشروعیت دارد، سهم و نقش آن در تولید ناخالص ملی قابل‌انکار نیست و مسائل و موضوعات آن آشکارا می‌تواند طرح شود و قابل‌بحث و بررسی و دفاع باشد، می‌تواند رسانه داشته باشد و در سیاست‌گذاری‌ها خصوصاً در حوزه بهداشت و سلامت طرف مشورت باشد و فعالین صنعت اعم از سرمایه‌گذاران، مدیران، کارگران، کشاورزان، توزیع‌کنندگان و... افراد زحمت‌کشی هستند که بخشی از نیاز جامعه را تأمین می‌کنند، از منابع ارزی کشور صیانت می‌کنند، با قاچاق که امری غیرقانونی و مخل اقتصاد کشور است مشکل‌دارند، سهمی از اشتغال کشور را به عهده‌دارند و... و 
این ارزش است. 
امروز وقتی به آرشیو سی‌وشش شماره قبلی نشریه رجوع می‌کنیم به تصویری کامل از صنعت، نقش و اهمیت آن، چالش‌ها و فرصت‌ها، بازیگران صنعت و... می‌رسیم. 
البته ماهنامه توتون صنعت بر اساس مجوزی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد یک نشریه اقتصادی، با گستره سراسری است. در همین راستا سعی کردیم برخی الزامات حاکم بر کلیت کسب‌وکار بالأخص تبعات ناشی از نحوه اجرای برخی مقررات را اطلاع‌رسانی کنیم. همچنین آثار و تبعات حذف ارز کالاهای اساسی و یا افزایش نامتعارف سهم مالیات در لایحه بودجه سال 1402 و پیش‌بینی 400 همت کسری بودجه امسال موضوعاتی بودند که قبل از شروع سال به آنها پرداختیم که شاید کمتر موردتوجه سایر نشریات اقتصادی بود. 
امروز به جرأت می‌توان گفت مجموعه اطلاعات و داده‌های موجود در نشریه جایگاه آن را در موقعیت دفتر مطالعات اقتصادی صنعت قرار داده است و این است که در تدوین سند راهبردی صنعت دخانیات در وزارت صمت در کنار فعالین صنعت و تشکل‌ها، نشریه توتون صنعت هم جایگاه مشورتی دارد. 
در بخش توزیع ماهنامه هم باید گفت که نسخ ماهنامه به دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط اعم از قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری ازجمله مجلس شورای اسلامی، برخی از وزارت خانه‌های مرتبط، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فعالین صنعت دخانیات، تشکل‌های مربوط و... همه ماهه مستقیم یا از طریق پست ارسال می‌شود و در کنار آن کلیه مطالب در سایت نشریه به آدرس totonsanat.ir هم درج می‌شود و به‌تبع آن در فضای مجازی هم‌نشر می‌یابد. 
   ‌در خاتمه باید گفت علی‌رغم کمبودها و کاستی‌های موجود در انتشار نشریه و ادامه راه، حمایت و اقبال عمومی فعالین صنعت موجب انگیزه برای ادامه کار بود. که بر خود وظیفه می‌دانم از متولیان امور حاکمیتی و سیاست گذاری بالأخص ستاد صنایع دخانی، مدیران و اعضای محترم هیات مدیره تشکل های مرتبط با صنعتتشکر و قدردانی نمایم. از عموم همکاران خود در تحریریه ماهنامه نیز اعم از سردبیری، خبرنگاری، تایپ، امور هنری و صفحه آرایی ، ویراستاری، ترجمه، مدیریت و راهبری سایت و پخش نیز که در سه سال گذشته با وجود حداقل ها در تداوم انتشار و حفظ کیفیت نشریه نهایت تلاش را داشتند سپاسگزارم. 

فرداد امیراسکندری

مدیر مسئول

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم