سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی
دبیر انجمن صنفی، کارفرمایی تولیدکنندگان تنباکوی معسل و سنتی ایران:

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

دبیر انجمن صنفی، کارفرمایی تولیدکنندگان تنباکوی معسل و سنتی ایران با اشاره به تبعات افزایش مالیات و تاثیر آن بر افزایش حجم محصولات تقلبی در بازار ایران، سلیمانیه عراق را کانون تولید تنباکوی جعلی با برندهای داخلی معرفی کرد.

اکبر فیضی دبیر انجمن صنفی، کارفرمایی تولیدکنندگان تنباکوی معسل و سنتی ایران در گفت‌‎وگو با «توتون صنعت» درباره آخرین وضعیت تولید تنباکوی معسل و سنتی در سال 1402 و میزان نیاز کشور بیان کرد: در 11 ماهی که از سال 1402 می‌گذرد، میزان تولید تنباکوی معسل کشور نزدیک به 2900 تن بوده است که متاسفانه نسبت به سال گذشته 24 درصد و نسبت به دوسال گذشته حداقل 45 درصد کاهش تولید داشته‌ایم.
وی افزود: این آمار بدین مفهوم است که بسیاری از کارخانه‌های تولیدی به دلایل مختلف یا فعالیت‌های خودشان را به حالت تعلیق در آورده‌اند و یا اینکه با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند.
دبیر انجمن صنفی، کارفرمایی تولیدکنندگان تنباکوی معسل و سنتی ایران ادامه داد: این در حالی است که نیاز کشور سالیانه بیش از 12 هزار تن محصول است. نتیجه اینکه حداقل حدود 70 درصد از نیاز مصرف کنندگان کشور در بخش تنباکوی معسل از طریق قاچاق و تولیدات جعلی و تقلبی تامین می‌شود و تنها 30 درصد آن توسط تولیدکننده قانونی تولید و عرضه می‌شود.
وی گفت: طبیعی است این آمار باید برای متولیان و مسئولان کشور بسیار نگران کننده باشد چرا که یقین داریم، استفاده از تولیدات تقلبی و جعلی بیشترین آسیب را به مصرف‌کنندگان این محصول وارد می‌کند و سلامت آحاد مختلف شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.


 حضور انبوه کالاهای قاچاق در بازار
فیضی درباره وضعیت قاچاق و تولیدات جعلی در بازار توضیح داد: این روزها با اندک گردشی در بازارهای عرضه دخانیات با انبوهی از کالاهای دخانی و تولیدات جعلی و تقلبی اعم از سیگار و یا تنباکوی معسل مواجه خواهید شد که بعضا منشاء ورود و منشاء تولید آن نامعلوم بوده و اصل و بدل آن به راحتی قابل احراز نیست.
وی اضافه کرد: هر روز هم که می‌گذرد، بیشتر از گذشته شاهد ترویج و تقویت قاچاق، همچنین رونق تولیدات غیر رسمی هستیم که توسط دلالان و سود جویان از کارگاه‌های زیر زمینی و به اصطلاح زیر پله‌ای روانه بازارهای داخل می‌شود.
دبیر انجمن صنفی، کارفرمایی تولید کنندگان تنباکوی معسل و سنتی ایران افزود: می‌توان گفت متاسفانه بخش اعظمی از بازار مصرف داخل جولانگاه قاچاقچیان و سودجویان و دلالان شده است.


 احتمال کاهش درآمد دولت با افزایش مالیات
فیضی درباره تاثیر افزایش مالیات بر بخش تولید، بیان کرد: یکی از مناقشه‌های دائمی بین وزارت بهداشت و ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، موضوع عوارض و مالیات بوده و هست.
وی افزود: بر این اساس متولیان بهداشت معتقدند محصولات دخانی در کشور ارزان به فروش می‌رسد و افزایش هر چه بیشتر مالیات و عوارض از طرفی موجب کاهش مصرف می‌شود و از سوی دیگر منبع درآمد مناسبی برای خزانه دولت خواهد بود.
دبیر انجمن صنفی، کارفرمایی تولید کنندگان تنباکوی معسل و سنتی ایران ادامه داد: اما کارشناسان و پژوهشگران بر این باورند که نه تنها در مقایسه با سایر کشورها این محصول در ایران ارزان نیست بلکه نسبت به سرانه درآمد با سایر کشورها نرخ دخانیات در ایران بالاتر وگران‌تر است.
وی گفت: بدیهی است افزایش‌های نجومی در نظر گرفته شده برای مالیات در سال 1402 و به تبع آن افزایش 20 درصدی این نرخ در سال 1403 در کاهش مصرف تاثیر چندانی ندارد و چه بسا اثرات سوء مضاعفی بر درآمدهای دولت خواهد گذاشت. به‌علاوه اینکه این افزایش‌ها وتصمیمات قطعا در راستای حمایت از تولید داخل نیست.
فیضی گفت: ما معتقدیم صنعت دخانیات یک صنعت خاص است و در تمام دنیا با بالاترین نظارت‌ها و استانداردها همراه است. این نظارت‌ها در بعد تولید با هدف کنترل مصرف انجام می‌شود.
وی افزود: اما این سابقه وجود دارد که متولیان قانون‌گذار در تصمیمات خود یک جانبه و بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی متخصصان، مصوباتی را ابلاغ کنند که گاها ممکن است اثرات و تبعات اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته باشد.


 پرداخت هزینه‌های متعدد توسط تولیدکنندگان قانونی
دبیر انجمن صنفی، کارفرمایی تولیدکنندگان تنباکوی معسل و سنتی ایران ادامه داد: تولیدکنندگان قانونی ما همواره ملزم به رعایت قوانین و مقررات، تحت نظارت و استانداردهای اعلامی از سوی مراجع مرتبط هستند. آنها از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه همچون برگ توتون، اسانس و گلیسرین استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان قانونی هزینه‌های متعددی چون حق انحصار دو درصدی، ارزش افزوده 35 درصدی و عوارض و مالیات 20 هزار تومانی به ازای هر بسته پنجا ه گرمی را پرداخت می‌کنند. اما با کمال تاسف ملاحظه می‌شود بازار در تسخیر قاچاقچیان و سوداگرانی است که با تنباکوهای کپک زده در انبارها و اسانس و گلیسرین‌های تاریخ مصرف گذشته و غیر استاندارد بدون پرداخت هزینه‌های ذکر شده، محصولات بی‌کیفیتی را با قیمتی نازل روانه بخش مصرف می‌کنند.
فیضی ادامه داد: به همین لحاظ به عموم شهروندان و مصرف‌کنندگان این محصولات توصیه می‌شود، فریب ارزان بودن تنباکو را نخورند.
وی درباره وضعیت تولیدات جعلی در بازار و مهاجرت تولیدکنندگان به کشورهای همسایه گفت: همچنان که اشاره شد، با توجه به اتفاقات سال‌های اخیر و روند افزایشی عوارض و مالیات تنباکوی معسل، همچنین گستره مرزهای کشور و کمبود امکانات و اولویت نهادهای مبازره با قاچاق، علی‌رغم همه تلاش‌های انجام شده قاچاقچیان داخلی و بین‌المللی و برخی تولیدکنندگان غیرقانونی از این فضا نهایت بهره‌برداری و سوء استفاده را کرده‌اند.
فیضی افزود: آنها از طریق برخی کشورهای همسایه منجمله سلیمانیه عراق با کپی‌برداری از بسته‌بندی‌های برندهای معروف و پر فروش سفارش تولید می‌دهند و محصولات تولیدی قاچاق را روانه بازار داخل می‌کنند.
وی تاکید کرد: مقابله با این روند، همت مضاعف مسئولان و نهادهای مرتبط را برای مبارزه جدی‌تر و برخوردهای قانونی، همچنین تشدید جرائم با این‌گونه اقدامات را می‌طلبد.
 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم