دادخواستی برای ابطال ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

دادخواستی برای ابطال ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در پانزدهم شهریورماه سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در مهرماه همان سال به تایید شورای نگهبان و آیین نامه اجرایی قانون نیز در اول مهرماه سال 1386 به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

در ماده 15 قانون آمده است:

«ثبت هر گونه علامت تجاری و نام خاص فرآوردههای دخانی برای محصولات دخانی و بالعکس ممنوع است».

به تأسی از ماده 15 قانون در ماده 3 آیین نامه اجرایی آن چنین آمده است:

«استفاده از نام و علامت تجاری شرکتهای تولیدکننده انواع فرآوردههای دخانی به روی دیگر کالاها که تبلیغ مصرف مواد دخانی محسوب شود ممنوع است.»

اخیرا دادخواستی از طرف اشخاص حقیقی به دیوان عدالت اداری تسلیم شده است که طی آن درخواست گردیده این ماده از آییننامه به دلیل عدم انطباق آن با ماده 15 قانون به دلایل زیر ابطال شود: طبق قانون تنها «ثبت» علامت و نام فرآوردههای دخانی برای محصولات غیردخانی و بالعکس ممنوع گردیده است؛ در حالی که در ماده 3 آیین نامه استفاده از نام و علامت تجاری شرکتهای تولیدکننده دخانیات موضوع ممنوعیت است. ثبت و استفاده از علامت دو موضوع مجزا و متفاوت از هم میباشند و ماده 3 آیین نامه در این مورد از حکم مندرج در ماده 15 قانون فراتر رفته است. در ماده 15 قانون حکم ممنوعیت شامل «علامت تجاری محصولات دخانی» و «نام خاص فرآوردههای دخانی» است اما در ماده 3 آیین نامه این ممنوعیت به «نام و علامت تجاری شرکتهای تولیدکننده فرآوردههای دخانی» یادشده است و نام تجاری شرکتهای تولیدکننده فرآوردههای دخانی را نیز مشمول ممنوعیت میداند که با ماده 15 قانون در تعارض است. در ماده 15 قانون از «نام تجاری» سخنی به میان نیامده است و نام خاص فرآوردههای دخانی ناظر بر نام تجاری شرکتهای تولیدکننده نیست.

همچنین ماده 3 آیین نامه استفاده از علامت تجاری محصولات دخانی راجع به دیگر کالاها را تبلیغ مواد دخانی محسوب نموده است. در حالی که این ممنوعیت در ماده 15 قانون ناظر به ثبت علائم تجاری فرآوردههای دخانی برای محصولات غیردخانی است.

توتون صنعت: با توجه به تغییر و تحولاتی که بعد از تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه اجرایی آن در نظام اداری کشور و ساختار صنعت پیش آمده از جمله ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت و معدن و تشکیل وزارت صمت و نیز انتزاع وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات ایران بازنگری در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین نامه اجرایی آن ضروری مینماید. طبق ماده یک قانون، وزارت بازرگانی عضو ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات بوده که در حال حاضر میبایست وزارت صمت جایگزین آن شود. همچنین مفاد دیگری از آیین نامه از جمله ماده 13 آن ناظر به تکالیفی برای وزارت بازرگانی است که دیگر وجود ندارد.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

جهش تولید
عید نوروز ۱۴۰۳

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم

جریمه 32 میلیارد ریالی قاچاقچی سیگار در شهرری