کد خبر : 204 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن - 23:28
نتایج تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهد که افزایش قیمت تأثیرچندانی بر کاهش مصرف سیگار ندارد.

توتون صنعت ـ اقتصاددانان برای این که رابطه بین مصرف یک کالا و قیمت آن را به دست آورند از فرمول کشش قیمتی استفاده می کنند. کشش قیمتی درصد تغییرات در مصرف در ازاء درصد تغییر در قمیت را نشان می دهد و چون این رابطه معکوس است کشش قیمتی در کالاهای متعارف دارای علامت منفی است. به کالاهایی که کشش قیمتی آنها بالاتر از منفی یک است کالای با کشش گفته می شود. بدین معنی که در ازاء یک درصد افزایش در قیمت ، مقادیر بیشتری از مصرف آن کالا کم می شود. در مورد کالاهایی که کشش قیمتی آنها کمتر از یک است افزایش قیمت تاثیر کمتری بر کاهش مصرف دارد. در ایران نتایج مطالعاتی که توسط اقتصاددانان انجام شده است نشان می دهد کشش قیمتی سیگار پایین است و این بدان معناست که افزایش قیمت تأثیر چندانی بر کاهش مصرف این کالا ندارد.

نتایج مطالعات تیمور محمدی و سهیلا حسینی برای دوره 1363 تا 1387 با عنوان " تحلیل عوامل موثر بر تقاضای سیگار در ایران"  نشان می دهد که رقم کشش قیمتی تقاضا برابر با منفی  ۲۷ درصد است که نشان دهنده حساسیت بسیار پایین مصرف سیگار نسبت به قیمت آن است. هم چنین این تحقیق نشان می دهد که با افزایش یک درصد بیکاری میزان مصرف سیگار 2 درصد افزایش می یابد و با افزایش یک درصد با  سوادی میزان مصرف سیگار به طور متوسط 2/54 درصد کاهش می یابد.

در پژوهش دیگری که توسط به بهرام سحابی، محسن حسنی و دیگران و براساس داده های هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران طی سال های 1393 1380 انجام شده نتایج مطالعات قبلی تایید گردید و دخانیات از نظر قیمتی کالایی کم کشش تلقی شده و نتیجه گیری شده است که استفاده از ابزارهای قیمتی (مالیات) به لحاظ  مصرفی، اثر کاهشی چندانی ندارد. نتایج این تحقیق در پژوهشنامه مالیات «فصلنامه علمی سازمان امور مالیاتی کشور شماره 36 »منتشر شده است.