کد خبر : 20501 تاریخ : ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ مرداد - 03:54
آینده صنعت دخانیات؛ پیش‌بینی برای 10 سال دیگر

امید مرادی - صنعت دخانیات مدتهاست که بازیگر مهمی در تجارت جهانی بوده است، اما با چالشهای متعددی روبرو بوده و دستخوش تحولات اساسی شده است. در این مطلب مسیر بالقوه صنعت دخانیات را در دهه آینده با درنظرگرفتن عواملی مانند تغییر رفتار مصرفکننده، اقدامات نظارتی، پیشرفتهای تکنولوژیکی، بازارهای در حال ظهور و نگرانیهای بهداشت عمومی بررسی میکنیم.

 تغییر رفتار مصرفکننده:

یکی از جنبههای حیاتی که آینده صنعت دخانیات را شکل میدهد، تغییر ترجیحات و رفتارهای مصرفکنندگان است. در سالهای اخیر، تغییر قابلتوجهی به سمت شیوههای زندگی سالمتر و افزایش آگاهی از خطرات مرتبط با سیگار صورتگرفته است. در نتیجه مصرف سنتی سیگار در بسیاری از مناطق کاهشیافته است. با نگاهی به آینده تا 10 سال آینده، این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت؛ زیرا افراد بیشتری بهزیستی و سلامت خود را در اولویت قرار میدهند.

 افزایش محصولات با ریسک کاهشیافته:

با کاهش فروش سیگارهای معمولی، محصولات جایگزین محبوبیت پیدا کردهاند. توجه به نگرانیهای سلامتی برای موفقیت این محصولات در تصاحب سهم بازار، بسیار مهم خواهد بود.

 چشمانداز نظارتی:

مقررات سختگیرانة تحمیل شده توسط دولتها در سراسر جهان فرصتها و چالشهایی را برای آینده صنعت دخانیات ایجاد میکند. افزایش محدودیتها در تبلیغات، الزامات بستهبندی (مانند هشدارهای گرافیکی)، ممنوعیت طعم در محصولات یا بازارهای خاص میتواند چشمانداز رشد را برای برخی شرکتها محدود کند؛ اما درعینحال نوآوری را به سمت جایگزینهای کمضررتر تشویق کند.

 پیشرفتهای تکنولوژیکی:

پیشرفتهای فناوری در حال تغییر شکلدادن به صنایع مختلف در سطح جهان از جمله تنباکو هستند. ادغام فناوریهای هوش مصنوعی در فرآیندهای تولید میتواند کارایی و کنترل کیفیت را افزایش دهد. علاوه بر این، پلتفرمهای دیجیتال ممکن است در استراتژیهای بازاریابی بهمنظور دستیابی به مخاطبان هدفِ خاص یا ارائه پیامهای مرتبط با محصولات کمخطر نقش داشته باشند.

 بازارهای نوظهور:

درحالیکه بازارهای تثبیت شده به دلیل کمپینها و مقررات ضد سیگار که در دهههای گذشته اجرا شدهاند، روند رو به کاهشی را در شیوع استفاده از سیگار نشان میدهند. بازارهای نوظهور فرصتهای جدیدی را برای صنعت تنباکو ایجاد میکنند. با افزایش سرانه درآمد در کشورهای درحالتوسعه، پتانسیل افزایش مصرف دخانیات وجود دارد، مگر اینکه اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آن انجام شود.

 نگرانیهای بهداشت عمومی:

افزایش آگاهی جهانی از خطرات سلامتی مرتبط با سیگار منجر به تغییر در افکار عمومی و سیاستهای دولتها باهدف کاهش مصرف دخانیات شده است. کمپینهای بهداشت عمومی، ابتکارات ضد سیگار و....... به کاهش نرخ مصرف سیگار کمک کرده است. در طول دهه آینده، این تلاشها احتمالاً تشدید خواهند شد، زیرا دولتها برای محافظت از سلامت عمومی و کاهش هزینههای مراقبتهای بهداشتی مرتبط با بیماریهای مرتبط با سیگار تلاش میکنند.

 تنوع در صنایع مجاور:

در پاسخ به تغییر ترجیحات مصرفکنندگان و پویایی بازار، برخی از شرکتهای دخانیات سبدهای خود را فراتر از سیگارهای سنتی، متنوع میکنند. آنها در حال بررسی فرصتهایی در بخشهایی مانند داروسازی هستند.

 نتیجه:

به نظر میرسد آینده صنعت دخانیات طی 10 سال آینده با تغییر رفتارهای مصرفکنندگان، تغییرات چشمانداز نظارتی، پیشرفتهای فناوری، پویایی بازارهای نوظهور و تمرکز فزاینده بر نگرانیهای بهداشت عمومی، برای دگرگونی مستمر آماده است.

کاهش فروش سیگارهای معمولی ممکن است ادامه داشته باشد درحالیکه جایگزینهای کمخطر برجسته میشوند. تطبیق استراتژیها به سمت نوآوریهای کاهش آسیب، میتواند برای صنعت حیاتی باشد.