کد خبر : 20557 تاریخ : ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ آذر - 01:26
دهمین اجلاس اعضای معاهده سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات به تعویق افتاد

دهمین اجلاس اعضای (10 COP) معاهده چارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (WHO FCTC) و سومین نشست طرف‌های پروتکل حذف تجارت غیرقانونی در محصولات دخانی (3 MOP) به سال 2024 موکول گردیده است. 

نا آرامی‌های مدنی در پاناما، کشور میزبان 
(COP10)، (MOP3‌‌)، که از اواخر اکتبر به علت اعتراض شهروندان به تصویب قانون «تأیید قرارداد دولت با یک شرکت معدنی» در جریان است، باعث شده تا مقامات، دو جلسه مذکور را که قرار بود از تاریخ 20 تا 30 نوامبر برگزار شود لغو کنند. پیش از این انتظار می‌رفت بیش از 1500 نفر در این اجلاس شرکت کنند.
به گفته رسانه‌های محلی، جاده‌های اصلی مسدود و دسترسی به تأسیسات حیاتی قطع شده است، و همچنین در حال حاضر کمبود قابل‌توجه کالاهای اساسی وجود دارد که نشان می‌دهد اعتراضات روز به روز خشونت بارتر می‌شود. 
بر اساس گزارش صلیب سرخ پاناما، طی اعتراضات گذشته، 37 افسر پلیس زخمی و همچنین 51 مرکز تجاری، 15 مؤسسه دولتی و 37 خودرو تخریب شده‌اند.
دبیرخانه معاهده سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (WHO FCTC) در بیانیه‌ای اعلام کرده که جلسات به تعویق افتاده است و انتظار می‌رود در اولین فرصت ممکن در سال 2024 و در تاریخ‌هایی که به تأیید می‌رسد، در کشور پاناما برگزار شود.