کد خبر : 20581 تاریخ : ۱۴۰۲ شنبه ۱۴ بهمن - 00:48
عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

نائب رئیس کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات اتاق اصناف ایران تأکید کرد: رونق قاچاق دخانیات در سایه نبود نظارت‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات است. نائب رئیس کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات اتاق اصناف ایران در خصوص افزایش قیمت سیگار و انواع دخانیات در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل(تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه دخانیات) گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت، عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه تولید سیگار بوده است.
به گزارش توتون صنعت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، مرتضی جعفری افزود: تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه به ناچار از ارز آزاد استفاده می‌کنند که همین امر موجب افزایش نرخ تولید و در نهایت افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود. وی ادامه داد: به طور معمول، هرساله با ورود به سال نو میلادی نیز شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی تولیدکننده مواد اولیه، نرخ‌های خود را تغییر می‌دهند که این امر موجب افزایش قیمت جهانی انواع دخانیات می‌شود. نائب رئیس کمیسیون تخصصی بنکداران مواد غذایی و دخانیات اتاق اصناف ایران عنوان کرد: توتون، فیلتر و کاغذ تولید سیگار از طریق واردات تأمین می‌شود. با توجه به اینکه فیلتر استفاده شده در سیگار از نوع فیلترهای استفاده شده در ماسک‌ها است، لذا در دوران شیوع کرونا و به دنبال افزایش مصرف ماسک در جهان، فیلتر با کمبود مواجه و در نهایت فروش آن از سوی کمپانی‌های تولیدکننده سهمیه‌بندی شد. این امر بر قیمت نهایی دخانیات نیز تأثیرگذار بود.

  رونق کسب و کار قاچاقچیان کالاهای دخانی 
جعفری به موضوع مالیات ارزش افزوده دخانیات نیز اشاره کرد و گفت: سالانه 5 درصد به مالیات ارزش افزوده دخانیات اضافه می‌شود، از طرفی عوارضی که برای واردات دخانیات(مواد دخانی) اخذ می‌شود بسیار زیاد است و در نتیجه بر قیمت نهایی این کالا تأثیر می‌گذارد. وی تأکید کرد: مجموعه عوامل مذکور، علاوه بر اینکه منجر به افزایش قیمت کالاهای دخانی شده است، بستری را برای افزایش میزان قاچاق و رشد کسب و کار قاچاقچیان نیز فراهم کرده است، چرا که به واقع، واردات از مبادی قانونی، صرفه اقتصادی نداشته و این فرصتی در اختیار سودجویان قرارداده تا در سایه نبود نظارت‌ها به راحتی کالای قاچاق را وارد کرده و با کسب سود بیشتر، بازار فعالان صنفی این حوزه را کساد کنند.