ضرورت تدوین سند راهبردی صنعت دخانیات

ضرورت تدوین سند راهبردی صنعت دخانیات

فرداد امیر اسکندری ـ مدیر مسئول

طبق روال سنوات اخیر امسال هم در جریان تصویب لایحه بودجه سال 1401 کل کشور شاهد مباحث چالشی در ارتباط  با مالیات کالای دخانی بودیم و این ماجرا همچنان ادامه دارد. اوج  این مباحث  در جریان تصویب   قانون  مالیات بر ارزش افزوده بود. قبل از قانون مالیات ارزش افزوده جدید صنعت دخانیات علاوه بر15 درصد مالیات ارزش افزوده درصدی هم به عنوان عوارض تولید پرداخت میکرد که در قالب ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه ضرایب آن برای تولید داخل با برند ایرانی 10 درصد و برای تولید داخل با برند خارجی 25 درصد تعیین شده بود. بالاخره در قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید عوارض تولید موضوع ماده 73 قانون برنامه ششم با مالیات ارزش افزوده تجمیع گردید و بناست سالانه پنج واحد درصد هم  به آن افزوده شود،  ضمن اینکه واردات خرمن توتون هم مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده به نرخ 35 درصد شد .  در سال آتی تولیدکنندگان  برندهای داخلی سیگارت 30 درصد و تولیدکنندگان برندهای بین المللی در ایران 45 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت خواهند کرد. باز امسال شاهد چالشیترین بحثها و اختلاف نظرها در ارتباط با مالیات دخانیات بودیم. اما باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود. محصول دخانی برای سلامتی زیان آور است اما کالای ممنوعه نیست و مصرف آن در جامعه پذیرفته شده است. بنابراین صنعت مربوطه مشروعیت دارد و دارای پیوندهای عمیق با بخش کشاورزی وخدمات توزیعی مرتبط  و سایر صنایع و فعالیتهای وابسته است.  صنعت هم  در درون خود همگن نیست و ساختار تولید به شکل تولیدکننده ایرانی با برند ایرانی وسرمایه گذاری خارجی با تولید برندهای بین المللی دارای  تفاوت و تنوع است در کنار مقوله قاچاق که مترصد فرصتی برای تصاحب بازار است. بنابراین صرفاً از زاویه سلامت و یک شبه  نمیتوان برای این صنعت نسخه نوشت. این منازعات نشان میدهد که صنعت به شدت نیازمند سیاستگذاری منطقی و تنظیم مقررات است. توصیه میشود سند جامع صنعت دخانیات با حضور و مشارکت کلیه عوامل و دستگاههای دخیل شامل وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تشکلهای مربوطه در فرصت بیشتر و  با بررسی کارشناسی دقیقتر تهیه شود. سال آتی که قانون برنامه هفتم توسعه تدوین میشود میتواند فرصتی باشد که ظرفیتهای قانونی و اختیارات لازم برای دولت در تدوین و اجرای چنین سندی پیش بینی و فراهم  شود.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

جهش تولید
عید نوروز ۱۴۰۳

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم

جریمه 32 میلیارد ریالی قاچاقچی سیگار در شهرری