کارکرد مالیات در نظام های اقتصادی

کارکرد مالیات در نظام های اقتصادی

 سیاست های اقتصادی دولتها برای مدیریت کلان اقتصاد و جهت دهی به شاخص های کلیدی همچون رشد اقتصادی، مهار تورم و رکود و ... از دو منظر سیاست های مالی و پولی قابل بررسی است که هر کدام مبانی تئوریک خود را دارد و پس از سالها مباحثه و مجادله بین دانشمندان اقتصادی نهایتاً هر یک از این سیاستها  سرمنشأ ایجاد یک مکتب فکری مخصوص به خود شده است. سیاست های پولی عمدتاً ناظر به مدیریت حجم پول در گردش در جامعه و نرخ بهره برای کنترل مولفه های اقتصادی است و در حوزه سیاست های مالی، مالیات و مخارج دولت یا همان بودجه ابزاری برای مدیریت شاخص های مذکور و هدایت تقاضای کل و اثرگذاری بر سطح تولید، اشتغال و سطح عمومی قیمتها تلقی میشود. ساز و کار و مبانی این ابزارها و مکاتب فکری مرتبط با هر کدام از این    سیاستها موضوع این نوشتار نیست. آنچه مورد نظر است این که مالیات صرفاً به عنوان منبع درآمد برای دولتها نیست. مالیات در کنار یارانهها یکی از ابزارهای سیاستگذاری اقتصادی از نوع مالی است که علاوه بر اهداف درآمدی برای کنترل و اثرگذاری بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون تورم، اشتغال، تخصیص منابع، هدایت سرمایهها و سرمایه گذاریها چه در سطح بخش های اقتصادی و چه در جغرافیای سرزمینی  بکار گرفته میشود.  مثلاً اگر سرمایهگذاریها در تهران متمرکز است مالیات یا یارانه به عنوان  ابزار  سیاستگذاری میتواند برای هدایت و انتقال سرمایهها به سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی جدید فراهم سازد. علاوه بر این اصابت مالیات به هدف مورد نظر نیز باز تابع شرایط و قواعدی است. بحث کششها فصل جداگانه ای در علم اقتصاد بخش عمومی است. وضع مالیات بر مصرف الزاماً معلوم نیست که در عمل به مصرف کننده نهایی اصابت کند. یا وضع مالیات بر تولید الزاماً به مفهوم اخذ مالیات از تولیدکننده نیست و چه بسا در عمل از جیب مصرف کننده برداشت شود. نوع بازارها و کشش کالایی در این مهم اثرگذار است. بنابراین نتیجه نهایی وضع مالیات بر مصرف یا تولید را کششها و نوع و ساختار بازارها تعیین میکند، ضمن اینکه این نیست که وضع انواع مالیات یا نرخ های مالیاتی الزاماً منجر به افزایش درآمد مالیاتی دولت شود. چه بسا موجب کاهش درآمد مالیاتی دولت هم شود و چه بسا موجب فرار سرمایهها شود.

مالیاتی که بر تولید کالای خاصی وضع میشود اگر از حد متعارف و مرز بهینه فراتر رود، ممکن است باعث توقف تولید یا کاهش تولید یا کاهش سودآوری شود وبه  همان اندازه یا بیشتر موجب کاهش مالیات عملکرد شود یا با بیکارشدن نیروی کار، درآمد دولت از محل مالیات حقوق شاغلین  افت کند یا کلاً از دست برود، یا حتی با جایگزینی تولید داخل با واردات یا در کشوری همچون کشور ما با کالای قاچاق، درآمد دولت از تمامی شقوق مالیاتی همچون مالیات عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات حقوق، عوارض تولید و... کاهش یابد و بار مالی جدیدی همچون بیمه های بیکاری و... برای صندوق های بازنشستگی ایجاد شود. بنابر این مالیات مقوله ای چندوجهی و یک ابزار اعمال سیاست اقتصادی است و نگاه صرف درآمدی به آن درست نیست و اگر هوشمندانه وضع نشود میتواند مخرب باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی دارای دفاتر مطالعات اقتصادی و پژوهشی است و احیاناً دارای کارشناسان پژوهشی و مطالعاتی است که از مزایای هیئت علمی هم برخوردا ر هستنند انتظار میرفت و میرود در نرخگذاری مالیاتی و معرفی شیوههای مالیاتی با دادهکاوی و شناخت کافی از متغیرهای اثرگذار و ارتباط آنها باهم در یک فرایند تحلیلی و بهصورت پویا و دینامیکی نسخههای مالیاتی تجویز نمایند و نه صرفاً با اتکاء به یک سری دادههای ثابت و ایستا و به صورت تک بعدی با ثابت فرض  کردن تمامی متغیرهای برونزا که در حد آموزش دانشجویان ترم اول اقتصاد آن هم صرفا برای درک صحیح مطلب کاربرد دارد، سیاستگذاری مالیاتی نمایند. یا در جریان بررسی بودجه سالیانه کشور در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی با آن فرصت محدود و مشغله فراوان نمایندگان ، به ناگاه از انواع شقوق و نرخهای مالیاتی برای کالاهای مختلف رونمایی شود که متکی به هیچ شناختی از واقعیات اقتصادی جامعه نیست .

                                                                                                               فرداد امیراسکندری

                                                                                                                   مدیر مسئول

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

محرم
شعار سال 1404
همه با همیم

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

کشفیات قاچاق سیگار اردیبهشت ماه 1404

بدون روشنگری، صنعت دخانیات قربانی سوءبرداشت‌ها خواهد شد

همایش تخصصی صنعت دخانیات اردیبهشت 1404

صنعت دخانیات ایران، چالشها و راهکارها

لغو امتیاز تنباکو: نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران

حمایت جامعه کارگری از تلاش‌های میدری برای رفع مشکلات

امنیت شغلی و معیشت کارگران اولویت و دغدغه وزیر تعاون است

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده انواع سیگار و محصولات دخانی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد.

کارگر سرمایه اصلی برای تحقق شعار سال است

افزایش 30 تا 110 درصدی مالیات انواع سیگار

نقدی بر تغییر رویه سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات ارزش افزوده توتون وارداتی

مروری بر تاریخچه صنعت دخانیات ایران

سقوط 62 درصدی سهم از بازار شرکت دخانیات ایران

کشفیات فروردین ماه 1404

قیمت انواع سیگار و تنباکوی قلیان 30 سال پیش چقدر بود؟

سال 1404 سال سرمایه گذاری برای تولید

اصلاح ساختار شرکت دخانیات ایران قبل از واگذاری، تکلیفی بر عهده حاکمیت بود

تلاش برای تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان در آستانه فصل فروش

سه چالش بزرگ صنعت دخانیات و راهکارهای برون رفت

تشویق کشاورزان به تمرکز بر کیفیت محصولات

صنعت سیگار برای اجرای تعرفه‌های جدید ترامپ آماده می‌شود

افزایش سهام شرکت‌های بزرگ تنباکو پس از اعلام تعرفه های جدید امریکا

تحلیل تاثیر سیاستهای مالیاتی بر دخانیات و تولید داخلی در ایران

رشد سود هر سهم تعدیل شده به ۶.۵۷ دلار و افزایش ۹.۳ درصدی، با عملکرد درخشان محصولات بدون دود

نرخ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سیگار وارداتی ۱۴۰۴ ابلاغ شد