مالیات صنعت دخانیات را چه شده است!!؟
صنایع دخانی: مالیات پرداختی صنعت دخانیات بیش از آن است که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند

مالیات صنعت دخانیات را چه شده است!!؟

کشمکش بر سر مالیات دخانیات بین سلامت و صنعت به امری رایج در کشور تبدیلشده است. متولیان امور بهداشت و سلامت میزان مالیات دخانیات در کشور را ناکافی میدانند درحالیکه صنعت دخانیات و فعالین حوزه دخانی رقم مالیات پرداختی سالانه خود را بسیار بیشتر از آن چیزی میدانند که در گزارشات سازمان امور مالیاتی، دیوان محاسبات و جداول پیوست قانون بودجه درج میشود. امسال هم در جریان تصویب قانون بودجه سال 1402 کل کشور این چرخه تکرار شد و با همین استدلال ناکافی بودن مالیات دخانیات، بالاخره مالیاتهای جدید و مضاعفی بر محصول دخانی وضع شد که نگرانیهایی را برای تولیدکنندگان داخلی انواع سیگارت و تنباکوی معسل و کشاورزان توتون کار ایجاد کرده است.

اما در بررسی و ریشهیابی این مشاجرات و اختلافنظرها بین دو حوزه سلامت و صنعت به این واقعیت میرسیم که آنچه مقامات مالیاتی از مبالغ وصولی مالیات دخانیات اعلام میکنند آن نیست که فعالین این بخش در عمل پرداخت مینمایند. حتی اندکی تأمل در برخی وصولیهای دولت از محل سایر عوارض نشان میدهد ظرفیت مالیاتی صنعت و پرداختهای مالیاتی آن نباید آن چیزی باشد که سازمان امور مالیاتی اعلام میکند.

علاوه بر مغایرت بین ارقام اعلامی صنعت با مقادیر اعلامی مقامات مالیاتی، مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همبارها اعلام کردهاند که سهم آن دستگاه از محل مالیات دخانیات حتی باوجود تصویب در قانون بودجه پرداخت نمیشود.

در سال 1400 علاوه بر مالیات ارزشافزوده، عوارض نخی هم طبق بند ف تبصره 6 قانون بودجه برقرار بود. در گزارش تفریغ بودجه سال 1400 که دیوان محاسبات در سال 1401 ارائه کرد کل مالیات پرداختی صنعت دخانیات کشور در سال 1400 را کمی بیش از 5000 میلیارد تومان اعلام کرد.

درحالیکه این فقط مالیات نخی و دو درصد عوارض حق انحصار بود و اگر دو درصد حق انحصار وصولی را که 377 میلیارد تومان بود، مبنای محاسبه سایر شقوق مالیاتی ازجمله 25 درصد عوارض تولید و 15 درصد مالیات بر ارزشافزوده همان سال بدانیم و متوسط ضریب مالیاتی برای کل صنعت اعم از برندهای ایرانی و بینالمللی تولید داخل را 35 درصد در نظر بگیریم، سایر مالیاتهای پرداختی تولیدکنندگان که در گزارش مذکور نیامده است به شرح زیر قابلمحاسبه است.

تومان 000/500000/597/6 = 35% × (%2 تقسیمبر 000/000/000/377)

به عبارتی6597میلیارد تومان مالیات پرداختی حوزه دخانی آنهم فقط در بخش صنعت در گزارش مذکور نیامده است.

در سامانهای که عملکرد درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی را منعکس میکند مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه سال جاری فقط 3832 میلیارد تومان اعلام شده است که بسیار کمتر از پرداختی فعالین اقتصادی حوزه دخانیات کشور است.

محمدرضا تاجدار رییس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی در نشست خبری که دیماه امسال برگزار شد اعلام کرد  که سازمان امور مالیاتی نمیتواند گزارش صحیحی از میزان مالیات  این صنعت استخراج کند و در بودجه سال جاری سقف مالیات پیشبینیشده برای صنعت دخانیات 2300 میلیارد تومان بود  درحالیکه صنعت حدود شش برابر این مبلغ مالیات پرداخت میکند.

در جلسه کارگروه حمایت از تولید و نظارت برگردش کالا در سطح عرضه هم که در بهمنماه برگزار شد بنا شد به این مغایرتها رسیدگی شود. در همان جلسه رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی مالیات پرداختی صنعت برای امسال را بالغبر ده هزار میلیارد تومان اعلام کرد ولی نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی مالیات وصولی از محل محصولات دخانی طی دهماهه سال 1401 را 4000 میلیارد تومان یعنی 6 هزار میلیارد تومان کمتر از آن چیزی دانست  که صنعت اعلام میکند.

همچنین درحالیکه طبق قانون بودجه میبایست بخش زیادی از وصولی مالیات دخانیات به وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ورزش و جوانان و آموزشوپرورش اختصاص یابد، نمایندگان وزارت بهداشت اعلام کردهاند که در طول سه سال گذشته وصولی از محل مالیات دخانیات نداشتهاند.

بنابراین قبل از هر تصمیمی لازم است شفاف سازی شود که مغایرت در این حد ناشی از چیست؟ و چه بر سر مالیاتی میآید که مودی پرداخت میکند اما در گزارشات افشا نمیشود.؟

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم