محورهای بودجه 1401 کل کشور

محورهای بودجه 1401 کل کشور

فرایند تهیه بودجه سالیانه کشور به این صورت است که دولت همهساله و معمولا در آغاز ششماهه دوم هر سال چارچوبهای کلان تدوین بودجه را تهیه و طی بخشنامهای به شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی ابلاغ مینماید و متعاقب آن دستگاهها در همان چارچوبها بودجه سالیانه خود را تنظیم مینمایند که پس از جمعبندی توسط سازمان برنامه و بودجه از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود و پس از بحث و بررسی در کمیسیونهای تخصصی مجلس و نهایتا کمیسیون تلفیق بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح و مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در قالب قانون بودجه مصوب میگردد و پس از تایید شورای نگهبان جهت اجرا به دولت ابلاغ میشود.

با توجه به اهمیت بودجه دولت در ساختار اقتصادی کشور بالأخص در شرایط فعلی که کشور بعد از دهها سال بودجهبندی نفتی، ناگزیر به تنظیم بودجه بدون اتکا به نفت و بر پایه واقعیتهای اقتصادی کشور است و همچنین در اولین سال دولت آقای رئیسی، اطلاع از جهتگیری اقتصادی دولت سیزدهم و همچنین نحوه کنار آمدن دولت با کسری عظیم منابع درآمدی در بودجه میتواند حائز اهمیت باشد. در این راستا «توتون صنعت» مفادی از بخشنامه بودجه سال 1401 را بررسی مینماید.

 نقدی بر عملکرد دولت قبل

در بخشنامه بودجه ابتدا آسیبهای اقتصاد کلان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و چنین آمده است:

در چند سال اخیر تمرکز صرف بر مذاکرات به جای پرداختن به ظرفیتهای کشور، رشدهای متوسط با روند کاهنده و پرنوسان همراه با نا اطمینانی را رقم زده است و زمینه را برای مشارکت جدی مردم در اقتصاد فراهم نکرده است.

رشد اقتصادی بین استانهای مختلف نامتوازن بوده و کسری بودجه سنواتی و جبران آن از محل افزایش پایه پولی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش مستمر نرخ ارز و ایجاد تورمهای انتظاری و بیانضباطی در نظام پولی و بانکی در کنار تحریمهای ظالمانه موجب بیثباتی اقتصادی شده و شرایط بیثبات اقتصاد ناشی از جهش نرخ ارز و افزایشهای فزاینده  تورم، شرایط نامساعدی را برای تولیدکنندگان و سرمایهگذاران اقتصادی به وجود آورده است.

در این بخشنامه از عواملی همچون اعمال تحریمهای اقتصادی، تکانه شدید ناشی از کرونا و خشکسالی به عنوان عوامل محدودکننده یاد شده است.

همچنین تشدید شکاف طبقاتی و فقر جامعه در تأمین کالای مورد نیاز برای زندگی روزمره، دریافتی اندک بسیاری از کارمندان و مستمریبگیران، تبدیل دستگاههای اجرایی به مراکز هزینه و نبود تفویض اختیار از آسیبهای موجود در نظام بودجهبندی کشور تلقی شده است.

 رویکردهای کلان بودجه سال 1401

ـ رشد اقتصادی 8 درصدی با تمرکز بر ارتقاء بهرهوری

ـ ثبات اقتصادی

ـ عدالت محوری

ـ تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد

توسعه صادرات، ارتقاء بهرهوری، تسهیل فضای کسبوکار و اشتغالزایی، مؤلفههای رسیدن به رشد اقتصادی با تمرکز بر بهرهوری میباشد.

در زمینه رسیدن به رشد اقتصادی با تمرکز بر ارتقاء بهرهوری به تدوین برنامه توسعه صنعتی و مشخص کردن صنایع اولویتدار و پیشران توسعه، توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال، استفاده مؤثر از سیاست تعرفهای جهت تکمیل و توسعه زنجیره تولید و استفاده از روشهای زنجیره تأمین مالی داخلی و خارجی اشاره شده است.

در بحث توسعه صادرات حذف موانع صادراتی، تشویق و تسهیل در سیاست بازگشت ارز، اصلاح نظام تامین و توزیع ارز توسط بانک مرکزی به نحوی که موجب حمایت از تولید داخلی و صادرات شود و مانع از ایجاد رانت برای واردات گردد مورد نظر بوده است.

در ارتباط با تسهیل فضای کسبوکار، سازمان برنامه و بودجه موظف شده است بودجه سال آتی را به گونهای تنظیم کند که منجر به شفافسازی و تسهیل در صدور مجوز، رانتزدایی، مبارزه با فساد و حمایتهای حقوقی و مالی برای کارآفرینان و سرمایهگذاران و کاهش مداخلات قیمتی شود.

در باب ایجاد ثبات اقتصادی سازمان برنامه و بودجه موظف شده است که لایحه بودجه سال آینده را به نحوی تنظیم کند که بودجه سال آینده با کسری مواجه نباشد و از این طریق موجب افزایش پایه پولی و تورم نشود و بانک مرکزی هم موظف شده است برنامه مناسب برای حفظ ارزش پول ملی و مدیریت مطلوب نرخ ارز، مدیریت انتظارات تورمی و اصلاحات در نظام بانکی را تدوین کند و جلوگیری از افزایش پایه پولی را عملیاتی نماید.

رشد حقوق و دستمزد مبتنیبر عدالت و کاهش فاصلهها، تأمین حداقل دریافتی برای نیازمندان، اصلاح نظام یارانهای بهخصوص یارانه کالاهای اساسی، نهادههای کشاورزی، انرژی و بهداشت و درمان، دسترسی آحاد جامعه به اینترنت پرسرعت، از چارچوبهای تعیین شده در بخشنامه بودجه سال 1401 در مقوله عدالتمحوری و مبارزه با فساد است.

شناسایی پایههای مالیاتی جدید، هوشمندسازی اخذ مالیات، ایجاد درآمدهای جدید، مولدسازی املاک و اراضی و ساختمانهای دستگاههای اجرایی، استفاده از ابزارهای نوین مالی از طریق بازار سرمایه و پول برای تامین مالی و پرداخت بدهیهای دولت، جذب سرمایههای خارجی و تأمین منابع مالی داخلی، آزادسازی منابع ارزی در خارج کشور از محورهای تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد در بخشنامه بودجه سال 1401 کل کشور است.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

محرم
شعار سال 1404
همه با همیم

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

کشفیات قاچاق سیگار اردیبهشت ماه 1404

بدون روشنگری، صنعت دخانیات قربانی سوءبرداشت‌ها خواهد شد

همایش تخصصی صنعت دخانیات اردیبهشت 1404

صنعت دخانیات ایران، چالشها و راهکارها

لغو امتیاز تنباکو: نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران

حمایت جامعه کارگری از تلاش‌های میدری برای رفع مشکلات

امنیت شغلی و معیشت کارگران اولویت و دغدغه وزیر تعاون است

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده انواع سیگار و محصولات دخانی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد.

کارگر سرمایه اصلی برای تحقق شعار سال است

افزایش 30 تا 110 درصدی مالیات انواع سیگار

نقدی بر تغییر رویه سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات ارزش افزوده توتون وارداتی

مروری بر تاریخچه صنعت دخانیات ایران

سقوط 62 درصدی سهم از بازار شرکت دخانیات ایران

کشفیات فروردین ماه 1404

قیمت انواع سیگار و تنباکوی قلیان 30 سال پیش چقدر بود؟

سال 1404 سال سرمایه گذاری برای تولید

اصلاح ساختار شرکت دخانیات ایران قبل از واگذاری، تکلیفی بر عهده حاکمیت بود

تلاش برای تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان در آستانه فصل فروش

سه چالش بزرگ صنعت دخانیات و راهکارهای برون رفت

تشویق کشاورزان به تمرکز بر کیفیت محصولات

صنعت سیگار برای اجرای تعرفه‌های جدید ترامپ آماده می‌شود

افزایش سهام شرکت‌های بزرگ تنباکو پس از اعلام تعرفه های جدید امریکا

تحلیل تاثیر سیاستهای مالیاتی بر دخانیات و تولید داخلی در ایران

رشد سود هر سهم تعدیل شده به ۶.۵۷ دلار و افزایش ۹.۳ درصدی، با عملکرد درخشان محصولات بدون دود

نرخ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سیگار وارداتی ۱۴۰۴ ابلاغ شد