دخانیات، خوراکی، اقلام آرایشی و خودرو در صدر پرونده های قاچاق

دخانیات، خوراکی، اقلام آرایشی و خودرو در صدر پرونده های قاچاق

رئیس سازمان حمایت گفت: در سال ۱۴۰۱ بیشترین تعداد پرونده قاچاق مربوط به کالاهای دخانیات با ۳۷ درصد، موارد خوراکی با ۲۰ درصد، اقلام آرایشی با ۱۶ درصد و خودرو و لوازم یدکی با ۷ درصد بوده است.

به گزارش توتون صنعت  به نقل از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حسین فرهیدزاده در رابطه با وضعیت قاچاق در سال گذشته اظهار داشت: طی سال گذشته بیش از ۸۴ هزار مورد بازرسی برای مقابله با عرضه، نگهداری و فروش کالای قاچاق در سراسر کشور و در قالب گشت‌های مشترک با سایر دستگاه‌های متولی و بازرسی‌های مستقل در سطح استان‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه در همین مدت ۵ هزار و ۷۴۸ فقره پرونده متشکله مظنون به قاچاق در سطح عرضه به ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریال داشتیم، گفت: طبق آمار از مجموع این تعداد پرونده ۹۲ درصد به تخلفات حمل، نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق و ۸ درصد باقیمانده به عدم رعایت ضوابط تعیینی دولت در خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای تولید داخل و وارداتی مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ اختصاص داشته است.

رئیس سازمان حمایت متذکر شد: قطعاً همچون گذشته با متخلفان عرضه کالای قاچاق به منظور حمایت از تولیدات داخلی با قدرت و شدت برخورد قانونی می‌شود. طی همین مدت ۲۸ درصد از تعداد و ۹۹ درصد از ارزش ریالی پرونده‌های متشکله قاچاق به پرونده‌های با ارزش بالای پنجاه میلیون ریال اختصاص داشته است.

وی تصریح کرد: رصد آمار و ارقام حاکی از این است که بیشترین تعداد پرونده قاچاق مربوط به کالاهای دخانیات با ۳۷ درصد، موارد خوراکی با ۲۰ درصد، اقلام آرایشی با ۱۶ درصد و نهایتاً خودرو و لوازم یدکی با ۷ درصد است.

معاون وزیر صمت با اشاره به تعامل نزدیک متولیان مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عنوان کرد: طرح‌های نظارتی بازرسی و کشف کالای قاچاق به طور مستمر به همراه دستگاه‌های نظارتی دیگر همانند تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و برگزار می‌گردد.

به گفته وی، در مدت مورد بررسی، بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در گروه کالایی مواد غذایی و خوراکی به ترتیب مربوط به برنج، گندم، روغن خوراکی، شکر و چای بوده است، و در گروه کالایی لوازم یدکی و خودرو به اقلامی چون لاستیک، فیلتر روغن و هوا و سوخت، لنت ترمز و باتری تعلق داشته‌اند.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: همچنین در بخش لوازم خانگی؛ یخچال و فریزر، پکیچ، کولرگازی و تلویزیون بیشترین سهم ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق را به خود اختصاص داده اند و بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در بخش دخانیات نیز به ترتیب به سیگار، سیگار الکترونیکی، توتون و تنباکو تعلق داشته است که در این رابطه پرونده‌های لازم تشکیل و به مراجع رسیدگی کننده ارسال شده است.

رئیس سازمان حمایت متذکر شد: همگرایی و هم افزایی رمز موفقیت در هر مجموعه است بنابراین حضور و هماهنگی دستگاه‌های مقتدر و توانمند در کنار یکدیگر می‌تواند به برخورد قاطع‌تر با مقوله عرضه کالای قاچاق در سطح بازار کمک کند.

فرهیدزاده مطرح کرد: در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز هر چقدر هزینه شود سود خواهد بود و قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است. لذا می‌توان با نهادینه سازی فرهنگ خرید و استفاده از کالای بااصالت بین آحاد مصرف کنندگان، شاهد آن باشیم که نه تنها هزینه‌های مقابله با قاچاق کاهش پیدا می‌کند بلکه مسائل اجرایی نیز به سهولت قابل انجام خواهد بود.

به گفته وی، همچنین از ابتدای سال جاری تا نیمه اردیبهشت ماه تعداد ۱۱.۸۹۰ بازرسی کشف قاچاق در سطح عرضه صورت پذیرفته است که منجر به تشکیل ۷۴۷ پرونده به ارزش ۴.۶۴۷ میلیارد ریال شده است. طی این دوره بیشترین تعداد پرونده مربوط به گروه‌های کالایی دخانیات، مواد غذایی و خوراکی، محصولات آرایشی و خودرو و لوازم یدکی و بالاترین ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق مربوط به لوازم خانگی، مواد غذایی و خوراکی و خودرو و لوازم یدکی بوده است.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم