استفاده از سیگارهای الکترونیک برای ترک سیگار توصیه نمی‌شود
یک مسئول در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

استفاده از سیگارهای الکترونیک برای ترک سیگار توصیه نمی‌شود

رئیس گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطالعات درباره اثربخشی سیگارهای الکترونیک قطعی نیست و استفاده از سیگارهای الکترونیک به عنوان یک روش موثر و ایمن برای ترک توصیه نمی‌شود، بلکه به جای آن مداخلات استاندارد ترک سیگار برای افراد مبتلا به وابستگی به دخانیات (تنباکو) توصیه می‌شود.

به گزارش توتون صنعت به نقل از خبرگزاری ایسنا، فاطمه کبیری در خصوص مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی اظهار کرد:

در سالهای اخیر مصرف نیکوتین با استفاده از تبخیرکنندههای الکترونیک رایج شده است. این تبخیرکنندههای الکترونیک به صورت سیگار، سیگار برگ، قلیان و ویپ الکترونیک در دسترس قرار دارند که به طور کلی به آنها سیستمهای الکترونیک انتقال نیکوتین گفته میشود.

وی بیان کرد: سیگار الکترونیک دارای یک کارتریج محتوای مایع است که اصطلاحا به آن مایع الکترونیک گفته میشود. محتوای این مایع از نیکوتین مخلوط شده با یک «باز» معمولا پروپیلن گلیکول، طعمدهنده، رنگ و سایر مواد شیمیایی تشکیل شده است. براساس نتایج پژوهشهای انجام شده مصرف سیگار الکترونیک با عوارض ناخواستهای چون تحریک گلو یا دهان، سردرد، سرفه و حالت تهوع همراه است.

کبیری افزود: سیگارهای الکترونیکی خطرات قابل توجهی را برای زنان باردار ایجاد میکنند؛ زیرا میتوانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند. نوزادان متولد شده از زنانی که از سیگارهای الکترونیک استفاده میکنند بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و وزن کم،هنگام تولد هستند. مصرف سیگار الکترونیک در حیطه روانشناختی اثرات دوگانهای دارد، گرچه به زعم برخی از مدعیان که آن را روشی برای ترک سیگار در افراد سیگاری معرفی میکنند، براساس پژوهشهای معتبر علمی میتواند در افراد غیر سیگاری به ویژه نوجوانان منجر به گرایش به مصرف سیگار معمولی شود.

رئیس گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف سیگارهای الکترونیک عوارض و مشکلات شناختهشدهای را به همراه دارد، عنوان کرد: دقت پایین در انتقال دوز ثابت نیکوتین و در نتیجه انتقال دوزهای بالاتر نیکوتین که خطر وابستگی شدیدتر و به صورت بالقوه مسمومیت با نیکوتین را در فرد به دنبال دارد و خطر افزایشیافته برای زایمان زودرس و یا تولد نوزاد با وزن کم، نقایص شناختی و اشکال در روند طبیعی تکامل مغز در نوجوانی، برخی از این عوارض است.

وی ادامه داد: برخی مطالعات اولیه وجود مواد سرطانزا نظیر فرمالدئید را در بخار حاصل از مصرف این محصولات نشان دادهاند. مایعات الکترونیک مورد استفاده در این محصولات بسیار سمی بوده و مواردی از مسمومیت متعاقب مصرف خوراکی در بزرگسال و مرگ در کودکی گزارش شده است. برخی مطالعات نشان میدهد که بخار حاصل از سیگارهای الکترونیک منجر به آلودگی محیطی میشود و مواجهه با بخار دست دوم سیگارهای الکترونیک ممکن است خطراتی برای سلامتی دیگران نیز به دنبال داشته باشد.

کبیری اضافه کرد: سیگارهای الکترونیکی و فرآوردههای دخانی گرم شده، ممکن است حاوی باتریهاییکه نیازمند دفع مخصوص به خود است و همچنین مواد شیمیایی و سایر مواد غیر قابل تجزیه زیستی باشد. در حال حاضر اکثر کارتریجهای پلاستیکی سیگار الکترونیکی قابل استفاده مجدد یا قابل بازیافت نیستند و شرکتهای فراملیتی تمایل به فروش انواع یکبار مصرف دارند که هدف آن احتمالا افزایش فروش از طریق تکرار مشتریان است.

کبیری با اشاره به اینکه برخی از تولیدکنندگان سیستمهای انتقال الکترونیک نیکوتین، محصول خود را به عنوان روشی برای ترک سیگار بازاریابی میکنند، تصریح کرد: مطالعات درباره اثربخشی سیگارهای الکترونیک قطعی نیست و استفاده از سیگارهای الکترونیک به عنوان یک روش موثر و ایمن برای ترک توصیه نمیشود، بلکه به جای آن مداخلات استاندارد ترک سیگار برای افراد مبتلا به وابستگی به دخانیات (تنباکو) توصیه میشود.

افرادی که نیاز به مشاوره رایگان ترک سیگار دارند میتوانند از طریق تماس با سامانه رایگان تلفن ۴۰۳۰ کد ۵ و مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی از کمک روانشناختی و درمانی بهرهمند شوند.

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم