شناسایی دست کم 8 محموله و انهدام یک باند قاچاق کالای دخانی
«توتون صنعت» وضعیت کشفیات قاچاق دخانیات در دی ماه 1402 را بررسی می‌کند:

شناسایی دست کم 8 محموله و انهدام یک باند قاچاق کالای دخانی

توتون صنعت: بررسی اخبار کشفیات قاچاق نشان می‌دهد، در دی ماه 1402، دست کم 8 محموله قاچاق سیگار کشف و یک باند بزرگ در این رابطه منهدم شده است. اگرچه این آمار دقیق نیست و امکان دارد برخی کشفیات توسط ماموران نیروی انتظامی اساسا رسانه‌ای نشده باشد، اما آمارهای قید شده در این گزارش، بخشی از عمق فاجعه قاچاق در ایران را نمایان می‌کند. شاید این کشفیات تنها نوک کوه یخی باشد که افزایش نرخ مالیات دخانیات برای کشور رقم زده است .

وضع قوانین متنوع و ریز و درشت برای اخذ مالیات به اشکال مختلف از صنعت دخانیات، شرایط بغرنجی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. فعالان صنعت دخانیات به دلیل افزایش هزینه‌های ناشی از اخذ مالیات‌های مضاعف، توان رقابت با محصولات قاچاقی که بدون پرداخت حقوق قانونی در ایران توزیع می‌شوند را ندارند. آنها بارها هشدار داده‌اند که رشد قیمت‌ها در کشور بر افزایش میزان قاچاق دامن خواهد زد اما گوش تصمیم‌سازان به این هشدارها بدهکار نبوده و طی دو سال اخیر، میزان مالیات صنعت دخانیات به شدت افزایش یافته است. حاصل این سیاستگذاری آن است که فقط در دی ماه سال 1402، دست کم 9 محموله قاچاق و یک باند بزرگ در شهرستان‌های مختلف کشور شناسایی شده‌اند.
آن طور که سردار حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا 28 دی ماه اعلام کرده است، از ابتدای امسال تا این تاریخ از چهار هزار واحد صنفی بازدید شده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است.
به گفته وی، در این رابطه ۱۸۵۸ مورد پرونده برای عرضه کنندگان کالای قاچاق تشکیل شده است.

 
منازل مسکونی، مامن کالای قاچاق
دیگر کشف محموله‌های قاچاق به انبارها و خودروها خلاصه نمی‌شود. این روزها منازل هم می‌توانند مکان‌هایی برای ذخیره محصولات قاچاق باشند. بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، در دی ماه دو محموله قاچاق در منازل مسکونی کشف شده است.
21 دی ماه رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف نزدیک به یک میلیون نخ قاچاق سیگار از یک منزل مسکونی در جنوب تهران خبر داده است.
سرهنگ مهدی افشاری در تشریح جزئیات این کشف به رسانه‌ها می‌گوید: به دنبال دریافت خبری مبنی بر دپوی مقادیر قابل توجهی سیگار خارجی قاچاق در یک منزل مسکونی در جنوب تهران، ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داده و در جریان تحقیقات انجام شده از صحت گزارش دریافتی اطمینان حاصل کردند. ماموران ما متوجه شدند که این فرد این منزل مسکونی را اجاره کرده است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به انجام هماهنگی با مقام قضایی و اخذ مجوزهای عملیات اضافه می‌کند: ماموران پلیس امنیت اقتصادی، پس از اخذ مجوز به محل مورد نظر اعزام شده و در جریان بازرسی از آن، ۹۲۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق را کشف و توقیف کردند. در این رابطه یک نفر هم به دادسرا معرفی شد.
به گفته این مقام مسئول، ارزش ریالی محموله کشف شده در این خانه استیجاری جنوب تهران، دست کم 10 میلیارد ریال برآورد شده است.
البته این تنها خانه‌ای نیست که قاچاقچیان برای دپوی محموله‌های غیر قانونی خود از آن استفاده کرده‌اند. 9 دی 1402 فرمانده انتظامی تاکستان خبر می‌دهد: طی 2 بازدید ماموران انتظامی، 25 هزار و 800 نخ سیگار قاچاق کشف شده و 2 نفر در این خصوص دستگیر شدند. یکی از این محموله‌ها در یک منزل مسکونی کشف می‌شود.
سرهنگ کوروش عزیزی در رابطه با این کشفیات می‌گوید: در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری مقادیر قابل توجهی سیگار قاچاق در یکی از واحدهای مسکونی شهر تاکستان، بررسی صحت و سقم موضوع در دستور کار ماموران پلیس اطلاعات این شهرستان قرار گرفت.
او ادامه می‌دهد: ماموران با هماهنگی قضائی به محل اعزام شده و در بازرسی از آن که با رعایت موازین شرعی و حقوق شهروندی انجام گرفت، 23 هزار و 800 نخ سیگار قاچاق کشف شد.
به گفته عزیزی، ماموران انتظامی بخش ضیاءآباد نیز در اقدامی دیگر از یک واحد صنفی در فارسجین بازدید کرده و 2 هزار نخ سیگار قاچاق کشف کردند.
فرمانده انتظامی تاکستان با اشاره به اینکه ارزش ریالی سیگارهای کشف شده حدود 200 میلیون ریال برآورد شده، از معرفی دو نفر به مراجع قضایی خبر می‌دهد.


حمل و نقل با چاشنی قاچاق
محصولات قاچاق بدون کمک سیستم حمل و نقل، به کشور راه نمی‌یابند. بنابراین وسائط حمل و نقل در جاده‌های کشور همواره در مظان اتهام بوده و در جاده‌ها و مبادی گمرکی مورد بازرسی ویژه قرار می‌گیرند. بخشی از کشفیات هم مربوط به همین بازرسی‌هاست. هفتم دی ماه فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور باری با کشف بیش از 130 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق خبر داد.
یدالله شرفی از توقیف شناوری حامل سه هزار و 178 عدد انواع سیگار الکترونیکی، 2 هزار و 200 عدد عصاره سیگار الکترونیکی، 230 قوطی اقلام دارویی، سه دستگاه موتور پاکشتی و پنج دستگاه موتور سیکلت 250 سی‌سی خبر می‌دهد.
به گفته او، در رابطه با این پرونده دو متهم دستگیر شدند. ارزش اقلام کشف شده که سیگارهای الکترونیکی بخشی از آن است، 135 میلیارد ریال برآورد شده است.
منوچهر امان‌اللهی فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز روز دوشنبه 18 دی ماه از کشف ۴۲۹ هزار و ۸۰۰ نخ سیگار قاچاق از یک دستگاه خودرو پژو در محور لردگان به بروجن خبر می‌دهد.
این میزان سیگار در یک دستگاه خودرو پژو در محور لردگان به بروجن شناسایی و کشف می‌شود . ماموران پس از هماهنگی قضایی آن را توقیف می‌کنند. در این رابطه یک متهم هم به مراجع قضایی معرفی می‎شود.
پیمان گودرزی فرمانده انتظامی کرج نیز 13 دی ماه از کشف ۱۴ هزار نخ سیگار قاچاق در بازرسی از یک باب مغازه در شهرک جهان نما این شهر خبر می‌دهد.
آن‌طور که او گزارش می‌کند: مأموران انتظامی کلانتری ۴۰ جهان نما، با هماهنگی‌های انجام شده با مرجع قضائی از یک باب مغازه در کلاک بازرسی و از آن ۱۴ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون ریال کشف کرده‌اند.
به گفته این مقام مسئول، مغازه موردنظر پلمب و صاحب مغازه نیز با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.
24 دی ماه سیاوش فولادی معاون بازرسی و نظارت اداره کل صمت استان قم از کشف انواع سیگار قاچاق طی بازرسی بازرسان این اداره کل از انبار دو بنگاه اقتصادی خبر می‌دهد.
به گفته او، بازرسان این اداره کل طی گشت مشترک با اتاق اصناف در 21 دیماه در بازرسی از انبار دو بنگاه اقتصادی، تعداد پنج هزار و 960 نخ سیگار قاچاق به ارزش 36 میلیون ریال کشف و ضبط کردند. فرد متخلف با تشکیل پرونده، برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی معرفی شد.
حسن کیانمهر سرپرست انتظامی شهرستان آمل هم، 19 دی ماه از کشف بیش از ۶ هزار نخ سیگار و ۱۲۰ بسته تنباکو قاچاق در این شهرستان، خبر می‌دهد.
او می‌گوید: ماموران کلانتری ۱۲ در بازرسی از یک واحد صنفی موفق به کشف بیش از ۶ هزار نخ سیگار و ۱۲۰ بسته تنباکو قاچاق و فاقد مجوز قانونی شده‌اند.
کیانمهر ادامه می‌دهد: در این رابطه یک متهم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شد.


انهدام یک باند قاچاق سازمان یافته
کشف محموله‌های مختلف در شهرستان‌های کوچک و بزرگ ایران فقط بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالاست. در دی ماه امسال یک باند سازمان یافته قاچاق هم در غرب کشور شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.
21 دی ماه سید حسین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر می‌دهد.
او می‌گوید: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و انقلاب مریوان، باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در شهرستان مریوان، شناسایی و میزان کالای قاچاق مکشوفه بالغ بر یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام شد.
به گفته این مقام قضائی، در این راستا با صدور دستوات قضائی لازم و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) هشت نفر از متهمان دستگیر و با صدور قرار تأمین متناسب، روانه زندان شدند.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم