اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به محصولی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد!
توتون صنعت گزارش می‌دهد:

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به محصولی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد!

برند مالبرو به گواه همه فعالان صنعت دخانیات، برند قاچاقی است که هیچ نظارتی بر کیفیت سلامت محصولات عرضه شده آن در داخل ایران وجود ندارد اما در کمال تعجب در اقدامی خلاف قانون سایتی طراحی شده که نه تنها محصولات دخانی از جمله برندهای قاچاق را می‌فروشد و برای آنها تبلیغ می‌کند، بلکه این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیک هم هست.

طبق قانون هرگونه تبلیغ دخانیات و تشویق به مصرف این محصولات ممنوع است. جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در 30 بهمن سال گذشته با تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، در عین حال از نامهنگاری با سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای مربوطه برای جلوگیری از تبلیغ سیگار در شبکه نمایش خانگی خبر میدهد.

به گفته وی هرگونه تبلیغ برای مصرف دخانیات ممنوع است؛ حتی اگر روی پاکت سیگار باشد. کمیتهای در ارتباط با دخانیات تشکیل شده که در ارتباط با مسائل مختلف مانند تصاویر روی پاکتهای سیگار تصمیم میگیرد.

جندقی درباره ممنوعیت تبلیغ مصرف دخانیات اضافه میکند: هر مولفهای مانند تابلو بر اساس ابعاد دلخواه توزیعکننده، استفاده از نور و روشنایی در باکسهای سیگار و استفاده از ابزارهایی مانند قلیان در ویترین فروشگاهها، حکم تبلیغ برای مصرف دخانیات را دارد و وزارت بهداشت با تمام این موارد مخالف است. وزارت بهداشت با استفاده از اهرمهای نظارتی خود با هرگونه تبلیغ برای مصرف سیگار و دخانیات برخورد میکند.

پیشتر نیز مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند که هر نوع تبلیغ در فضای مجازی برای دخانیات ممنوع است اما در کمال تعجب سایتی به نام دودی گرام راهاندازی شده است که نه تنها برای دخانیات تبلیغ کرده و امکان فروش آن را برای مشتریانش فراهم میکند، بلکه این سایت توانسته است از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت نماد اعتماد الکترونیکی هم برای جلب اعتماد مشتریانش دریافت کند.

به راستی چگونه وزارت صمت به این سایت غیر قانونی نماد اعتماد الکترونیک داده است؟ آیا مدیریت جزیرهای سبب شده که وزارت صمت توجهی به ممنوعیت تبلیغ دخانیات نداشته باشد؟ چگونه وزارت صمت اجازه عرضه محصولات قاچاق در یک صفحه مجازی را میدهد؟ آیا وظیفه این وزارتخانه نظارت بر عملکرد سایت دودی گرام نیست؟ اینها پرسشهایی است که باید از سوی مسئولان وزارت صمت پاسخ داده شود اما موضوع این نوشتار، فعلا ارائه پاسخ این پرسشها نیست.

 فروش محصول قاچاق، بدون هیچ مانع

همه میدانند که مالبرو برندی است که به ایران قاچاق میشود. محصولی که نمیدانیم اصل است یا تقلبی، در بستههای مختلف راهی بازار میشود و اگر تا دیروز مشتریان برای خرید آن باید مسافتی را طی کرده و به مراکز عرضه کالاهای قاچاق مراجعه میکردند، امروز رنج سفر درون شهری بر آنها هموار شده و فقط با یک کلیک از داخل منزل، میتوانند بستههای رنگ و وارنگ این کالاهای قاچاق را سفارش دهند و  در درب منزل آن را تحویل بگیرند.

سایت دودی گرام (www.doudigram.com) که تبلیغات گستردهای در فضای مجازی دارد، به جز برند مالبرو محصولاتی با قیمتها و برندهای متنوع به مخاطبانی با هر سطح از درآمد عرضه میکند و تلاش کرده است که با تنوع بخشیدن به محصولات عرضه شده، تعداد مشتریانش را مثل هر سایت فروش دیگری افزایش دهد.

 عدم امکان مقابله با خرید افراد زیر 18 سال

در ابتدای ورود سایت، از سن مراجعه کننده به آن سئوال میشود. به نظر میرسد طراحان سایت، بنا را بر صحت پاسخ گذاشتهاند. بعد از انتخاب گزینه بالای 18 سال هستم، میتوانید وارد بخشهای مختلف این سایت شوید و به دنیای متنوع برندهای دخانی دست پیدا کنید. اگر گزینه زیر 18 سال هستم را برای ورود انتخاب کنید، پیامی روی صفحه درج میشود که در آن آمده است: «ورود شما به این وبسایت توصیه نمیشود. شما به دسترسی به وبسایت دودی گرام مجاز نیستید».

این توصیه، تنها تلاش طراحان برای مقابله با مصرف دخانیات توسط افراد زیر سن قانونی است. کافی است که ضربدر قرمز بالای صفحه توسط مراجعه کننده زیر 18 سال زده شود و بار دیگر وارد سایت دودی گرام شود. در مراجعه مجدد اگر صداقت را رعایت نکند و گزینه بالای 18 سال هستم را انتخاب کند، با همان شناسه قبلی یا کامپیوتر قبلی که وارد سایت شده است، میتواند به صفحه ثبت سفارشها دسترسی پیدا کند. در حالی که طراحان سایت میتوانند تدابیری بیاندیشند که اگر یک ip تکراری، درباره سن دو پاسخ متفاوت ارائه کرد، دسترسی به سایت برای آن ip محدود شود.

با توجه به تبلیغات سایت، سهولت دسترسی به سفارشان آنقدر زیاد است که افراد زیر 18 سال میتوانند به راحتی در میهمانیهای دوستانه، به سرعت و بدون اینکه خانواده متوجه شود یا نظارتی بر مرسوله ارسالی داشته باشد؛ به دور از نگاه کنترلگر جامعه، به دخانیات دسترسی پیدا کنند.

 ارسال رایگان و خدمات 24 ساعته

در بالای سایت، آدرس صفحه اینستاگرام دودی گرام نمایش داده شده است. در پنجره مربوط به خرید از صفحه اینستاگرام دودی گرام در صفحه اصلی سایت وعده تخفیفهای ویژه داده شده است. با کلیک روی این گزینه، به این صفحه اینستاگرام با 160 هزار دنبال کننده و 154 پست هدایت میشوید.

صفحه اول اینستاگرام این سایت را بدون دردسر میتوان از طریق مرورگر کروم مشاهده کرد اما برای مشاهده ریز جزئیات استوریها یا پستهای گذاشته شده در این فضا، نیاز به نام کاربری و کلمه عبور خود در اینستاگرام دارید.

در بالای صفحه اینستاگرام این سایت در قسمت زیر عکس یا همان «بیوی اینستاگرام» نوشته شده است: «اولین نخت رو مهمون ما باش، سیگار برای سلامتیت مضره اما حالا که میکشی اورجینال و اروپایی بکش، ارسال بهصورت محرمانه به سراسر کشور»! جملاتی که کاربران را تشویق میکند که عضویت در این صفحه اینستاگرامی را از دست ندهند.

در استوریهای صفحه اینستاگرام برندهای l&m، جایمن، امریکن اسپریت، لاکی استریک، مالبرو، ome، سناتور، سیگارون، دیویدوف و وینستون و... نمایش داده شده است. در محتوای پایین صفحه هم اطلاعاتی درباره برندهای مختلف سیگار به چشم میخورد.

در پستهای صفحه اینستاگرام تلاش شده است که از تیترهای جذاب برای جلب مخاطب استفاده شود. همچنین اطلاعاتی درباره سیگارهای طعمدار شده، مرلین رژ لبی، دانهیل، منشا سیگار فورمن، امریکن لجند و بازارهای توزیع آنها در اختیار مخاطبان قرار داده شده است.

گردانندگان صفحه اینستاگرام، تلاش کردهاند آنچه برای یک مصرف کننده جالب است را در این صفحه گردآوری کنند. در یکی از مطالب صفحه اینستاگرام آمده است که شرکت کی تیاند جی در سال 1987 تاسیس شده و در حال حاضر مالک برندهای سیگار اسی، پاین، زسیت، سیما، کارنیوال، رایسون و بوهم است. سیگار سیما اسلیم یکی از معروفترین و پر فروشترین سیگارهای برند سیما طعم توتون واقعی دارد.

در صفحه اینستاگرام دودی گرام ادعا شده است که همه محصولات عرضه شده در این صفحه، اصل است.

 ارائه لیستی از پر فروشها

از صفحه اینستاگرام که بگذریم، سایت اصلی برای خود دنیایی است که جستجوگر را به برندهای متنوع و متفاوت با قیمتها و طعمهای متنوع میرساند. این سایت در صفحات مختلف طراحی شده است. در بالای سایت، جایی که بیشتر در معرض دید است، چهار صفحه متحرک طراحی شده است. ارسال رایگان برای سفارشهای بالای دو میلیون تومان و خدمات پشتیبانی 24 ساعته از وعدههایی است که طراحان سایت در یکی از این پنجرههای متحرک پیش روی بازدید کنندگان ارائه کردهاند.

در پنجره متحرک بعدی، تبلیغ مالبرو اج پرایم، سبک و کم بو هم به نمایش در آمده است. اگر روی این پنجره کلیک کنید، برای هر باکس 10 تایی مالبرو قیمت 990 هزار تومان نمایش داده میشود و با انتخاب گزینه پاکت، قیمت هر پاکت 120 هزار تومان اعلام میشود.

 مالبرو در صدر لیست پرفروشها

مثل هر کسب و کار دیگری که هدفش از ارائه لیست پرفروشها، هدایت ذهن مشتری به سمت و سوی خاص است، سایت دودیگرام هم لیستی از برندهای پرفروشش را ارائه کرده است که بخش عمده آن متعلق به برند مالبرو است.

بر اساس آنچه گردانندگان سایت اعلام کردهاند، برندهای پرفروششان شامل مارلبرو گلد تاچ با قیمت بین 110 هزار تومان برای هر پاکت و 870 هزار تومان برای هر باکس، مالبرو گلد اسموک با نرخ 105 هزار تومان برای هر پاکت و 830 هزار تومان برای هر باکس است.

مارلبروز فیلتر پلاس اکسترا به قیمت 105 هزار تومان برای هر پاکت و 850 هزار تومان برای هر باکس، سیگار اسی مشکی به قیمت 65 هزار تومان هر پاکت و 520 هزار تومان هر باکس، وینستون مینی قرمز 50 هزار تومان برای هر پاکت و 420 هزار تومان هر باکس و وینستون لایت 60 هزار تومان هر پاکت و 500 هزار تومان برای هر باکس از دیگر پرفروشهای سایت هستند.

مارلبرو گلد هر جعبه قدیم 95 هزار تومان برای هر پاکت و 830 هزار تومان برای هر باکس و مارلبرو گلد عرب جدید 100 هزار تومان هر پاکت و 800 هزار تومان هر باکس قیمت دارد و در انتهای پرفروشهای سایت قرار میگیرند.

 طراحی 22 صفحه برای فروش سیگار

در صفحه اصلی بعد از قسمت مربوط به معرفی پرفروشها، دکمهای برای ورود به فروشگاه دودی گرام طراحی شده است. اگرچه از همان صفحه مربوط به پرفروشها هم میتوان ثبت سفارش کرد اما در صفحه فروشگاه، تنوع برندهای عرضه شده افزایش مییابد.

در این قسمت 22 صفحه طراحی شده و در هر صفحه 12 برند سیگار معرفی شده است. قیمت هر بسته و هر باکس آن برند به تفکیک مشخص شده است و با زدن دکمه ثبت سفارش، میتوانید نام محصول را به سبد خریدتان اضافه کنید.

در بالای صفحه فروشگاه چهار گزینه پاد، سیگار، سیگار برگ و فیلتر سیگار قرار داده شده است که نوعی فیلتر برای جستجوی آسانتر است. با کلیک روی آنها، برندهای خاص براساس گزینه اعمال شده پیش روی مشتری قرار میگیرد. یک شیوه جستجوی دیگر هم برای آسایش مشتریان طراحی شده است و مخاطب میتواند بر اساس محدوده قیمتی و سایز سیگار، جستجوی محصولات دخانی را انجام دهد.

 نماد اعتماد الکترونیک برای جلب مشتری

از بخش فروشگاه که خارج میشود، فقط یک قسمت دیگر در سایت اصلی مشاهده میشود و آن قسمتی است که در انتهای صفحه به نمایش درآمده و دلایلی برای خرید از دودی گرام به مخاطبان ارائه میکند.

یکی از دلایل ارائه شده، قیمت مقرون به صرفه است. ارسال سریع و محرمانه مرسوله، فروش محصولات اورجینال، پرداخت امن و قانونی، نماد اعتماد الکترونیک و پشتیبانی 24 ساعته دلایلی است که طراحان سایت برای ترغیب مشتریان خود بهمنظور استفاده کردن از خدمات سایت، به آن اشاره کردهاند.

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

محرم

تازه ترین‌ها

توجه دولت چهاردهم برای کاهش مصرف از طریق کنترل متوازن عرضه و تقاضا

دولت آتی و چالش‌های پیش رو

اردیبهشت ماه پرکار نیروی انتظامی

بازار ویپ در ایالات متحده به 2.67 میلیارد دلار رسید

حاشیه بافی‌های خاتوتون سلطنه

یک هزار تنباکو کار اصفهانی از کار بیکار شدند

پیشنهاد جریمه ۱۰۰ میلیونی برای تخلفات تبلیغاتی

BAT همچنان متعهد به آینده بدون دود است

سیگار هم برای شما ضرر دارد و هم محیط‌زیست

نقش دخانیات در اقتصاد تایلند

دوگانه صنعت دخانیات -سلامت؛ ضرورت‌ها و ابعاد مغفول

نهادینه‌سازی فرهنگ بدون دخانیات در پایانه‌ و سراهای محلات

صرافی‌های غیرمجاز، منبع تامین پول سیگار قاچاق

اظهارات متناقض درباره سطح زیر کشت توتون در ایران

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی شهادت‌ رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان

حادثه برای رئیس جمهور

آیت‌ا... رئیسی و تیم همراه به شهادت رسیدند

روزشمار هفته ملی بدون دخانیات سال ۱۴۰۳ اعلام شد

امضا تفاهم نامه همکاری مشترک بین استانداری گلستان و شرکت دخانیات ایران

نهضت تنباکو، نخستین جنبش سراسری مردم علیه استبداد + فیلم

جنبش تنباکو؛ نخستین و گسترده‌ترین جنبش مردمی علیه استبداد

انتصاب مسعود حشمتی پور به عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز طراحی ، توسعه و راهبری سامانه های جامع وزارت صمت

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به محصولی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد!

«ساعت شش صبح خدا بخیر کنه» !!!

دستاوردهای شرکت دخانیات در نمایشگاه ایران اکسپو