دغدغه‌های سوال برانگیز

دغدغه‌های سوال برانگیز

  اثرگذاری مالیات  تابع شرایطی است و این نیست که به صرف وضع مالیات بتوان تقاضا را مدیریت کرد، تقاضا علاوه بر اثر در آمدی و قیمتی تحت تاثیر متغیرهای دیگر از جمله کالاهای جایگزین و قاعده کشش در علم اقتصاد است. لذا هرگونه وضع مالیات می‌بایست دارای  اسناد پشتیبان ومطالعاتی بوده و بر پایه اطلاعات صحیح و کامل از جامعه و ذینفعان و در قالب قوانین دائمی باشد.
در جریان وضع مالیات برای کالاهای دخانی این اصل رعایت نمی‌شود و عموماً در جریان تصویب بودجه سالانه کل کشور یا برنامه‌های ۵ ساله در مجلس شورای اسلامی، نرخ‌های جدیدی  با مدعای دغدغه سلامت و بهداشت به عنوان مالیات دخانیات معرفی و تصویب می‌شود، بدون اینکه پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی داشته باشد و نکته تامل برانگیز اینکه سعی می‌شود هرگونه فرصت بررسی و اطلاع از سوابق امر، از قانونگذار سلب شود. 
امسال نیز همین رویه تکرار شد و نرخ‌های جدید و افزایشی مالیات کالای دخانی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس تعیین و تصویب و به ماده ۷۳ لایحه برنامه  الحاق و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. آن هم در سالی که مزین به شعار مهار تورم و رشد تولید است. طرحی که هم آثار تورمی دارد و هم ضد تولیدی است. ارائه اطلاعات ناقص و غلط و تصمیم گیری پشت درهای بسته از ویژگی‌های این نحوه قانونگذاری است و هرچند این پیشنهادات با دغدغه سلامت مطرح می‌شود اما نیات واقعی از آن و آثار و نتایج آن محل ابهام است و جای سوال دارد.  
صنعت معتقد است مالیات کالای دخانی، قانون دائمی دارد و نسبت به بقیه کالاها مالیات ارزش افزوده این صنعت بالاترین نرخ را داشته و افزایش سالانه آن هم در همان  قانون پیش‌بینی شده و افزایش مجدد و نسنجیده مالیات موجب ضربه به تولید بوده و عملاً به معنای حمایت از قاچاق و تولید کالای تقلبی است و نه تنها باعث می‌شود درآمد مالیاتی دولت از تولیدات  قانونی محقق نشود، بلکه با رونق کالاهای قاچاق و تقلبی سلامت جامعه هم بیش از پیش در معرض خطر و تهدید قرار می‌گیرد.
ابهاماتی که مطرح است: ارقام مالیات وصولی از صنعت دخانیات که در بودجه دولت هم قابل توجه است، اعلام نمی‌شود. مبالغی  که همه ساله در قانون بودجه از محل مالیات دخانیات، برای بخش سلامت و ورزش و جوانان و....در نظر گرفته می‌شود، آیا اصلاً پرداخت می‌شود یا نه و اگر پرداخت می‌شود در کجا و چگونه هزینه می‌شود؟ و چرا تلاش مدعیان سلامت در حد وضع مالیات‌های مستمر به کالای دخانی باقی می‌ماند و به اذعان خودشان از منابع مذکور وجهی را دریافت نمی‌کنند!! آیا فقط هدف وضع مالیات بر صنعت است و بس ؟!!! که  بر هم زدن توازن رقابتی در بازار به نفع کالای قاچاق و تقلبی  و تعطیلی واحدهای تولیدی را به دنبال دارد.
با وضع مالیات ۲۰ هزار تومانی برای تنباکوی معسل در قانون بودجه امسال، تولید این محصول در ایران طبق اطلاعات موجود در وزارت صمت، در چهار ماهه اول سال  50 درصد و صادرات آن 90 درصد کاهش یافت و کالای  قاچاق  و تقلبی جای آن را  در بازار داخل گرفت . نمونه‌ای از اطلاعات غلط و کذب در جریان تصویب مالیات دخانیات، آمار و ارقام اعلامی پیشنهاد دهندگان این قبیل طرح‌ها از مالیات وصولی صنعت دخانیات  است، که یک دهم ارقام واقعی آن نبود و با همین اطلاعات غیرصحیح در سنوات قبل، قانون وضع و مالیات  تعیین شد. در یکی از سال‌ها که یکی از مجموعه‌های پژوهشی و تحقیقاتی وزارت 
امور اقتصادی در حال مطالعه علمی بر روی مالیات کالای دخانی بود به ناگاه  بخشهایی از پیش نویس گزارش مذکور که هنوز کامل نشده بود و غیر قابل استناد بود، در دسترس نمایندگان قرار گرفت و مبنای پیشنهاد شد.
حتی در یکی از سال‌ها رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی آثار و تبعات مالیات‌های نسنجیده کالای دخانی را بر افزایش قاچاق این محصول یادآور شد و هشدار داد.
به نظر می‌رسد چگونگی وضع مالیات دخانیات و اهداف و نیات طراحان و پیشنهاد دهندگان آن، مبالغ مالیات‌های وصولی در این صنعت،  میزان  تخصیص منابع حاصل از آن، محل مصرف  و آثار آن بر روی کاهش مصرف و سلامت عمومی نیازمند تفحص باشد. 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

محرم
شعار سال 1404
همه با همیم

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

کشفیات قاچاق سیگار اردیبهشت ماه 1404

بدون روشنگری، صنعت دخانیات قربانی سوءبرداشت‌ها خواهد شد

همایش تخصصی صنعت دخانیات اردیبهشت 1404

صنعت دخانیات ایران، چالشها و راهکارها

لغو امتیاز تنباکو: نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران

حمایت جامعه کارگری از تلاش‌های میدری برای رفع مشکلات

امنیت شغلی و معیشت کارگران اولویت و دغدغه وزیر تعاون است

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده انواع سیگار و محصولات دخانی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد.

کارگر سرمایه اصلی برای تحقق شعار سال است

افزایش 30 تا 110 درصدی مالیات انواع سیگار

نقدی بر تغییر رویه سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات ارزش افزوده توتون وارداتی

مروری بر تاریخچه صنعت دخانیات ایران

سقوط 62 درصدی سهم از بازار شرکت دخانیات ایران

کشفیات فروردین ماه 1404

قیمت انواع سیگار و تنباکوی قلیان 30 سال پیش چقدر بود؟

سال 1404 سال سرمایه گذاری برای تولید

اصلاح ساختار شرکت دخانیات ایران قبل از واگذاری، تکلیفی بر عهده حاکمیت بود

تلاش برای تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان در آستانه فصل فروش

سه چالش بزرگ صنعت دخانیات و راهکارهای برون رفت

تشویق کشاورزان به تمرکز بر کیفیت محصولات

صنعت سیگار برای اجرای تعرفه‌های جدید ترامپ آماده می‌شود

افزایش سهام شرکت‌های بزرگ تنباکو پس از اعلام تعرفه های جدید امریکا

تحلیل تاثیر سیاستهای مالیاتی بر دخانیات و تولید داخلی در ایران

رشد سود هر سهم تعدیل شده به ۶.۵۷ دلار و افزایش ۹.۳ درصدی، با عملکرد درخشان محصولات بدون دود

نرخ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سیگار وارداتی ۱۴۰۴ ابلاغ شد