دغدغه‌های سوال برانگیز

دغدغه‌های سوال برانگیز

  اثرگذاری مالیات  تابع شرایطی است و این نیست که به صرف وضع مالیات بتوان تقاضا را مدیریت کرد، تقاضا علاوه بر اثر در آمدی و قیمتی تحت تاثیر متغیرهای دیگر از جمله کالاهای جایگزین و قاعده کشش در علم اقتصاد است. لذا هرگونه وضع مالیات می‌بایست دارای  اسناد پشتیبان ومطالعاتی بوده و بر پایه اطلاعات صحیح و کامل از جامعه و ذینفعان و در قالب قوانین دائمی باشد.
در جریان وضع مالیات برای کالاهای دخانی این اصل رعایت نمی‌شود و عموماً در جریان تصویب بودجه سالانه کل کشور یا برنامه‌های ۵ ساله در مجلس شورای اسلامی، نرخ‌های جدیدی  با مدعای دغدغه سلامت و بهداشت به عنوان مالیات دخانیات معرفی و تصویب می‌شود، بدون اینکه پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی داشته باشد و نکته تامل برانگیز اینکه سعی می‌شود هرگونه فرصت بررسی و اطلاع از سوابق امر، از قانونگذار سلب شود. 
امسال نیز همین رویه تکرار شد و نرخ‌های جدید و افزایشی مالیات کالای دخانی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس تعیین و تصویب و به ماده ۷۳ لایحه برنامه  الحاق و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. آن هم در سالی که مزین به شعار مهار تورم و رشد تولید است. طرحی که هم آثار تورمی دارد و هم ضد تولیدی است. ارائه اطلاعات ناقص و غلط و تصمیم گیری پشت درهای بسته از ویژگی‌های این نحوه قانونگذاری است و هرچند این پیشنهادات با دغدغه سلامت مطرح می‌شود اما نیات واقعی از آن و آثار و نتایج آن محل ابهام است و جای سوال دارد.  
صنعت معتقد است مالیات کالای دخانی، قانون دائمی دارد و نسبت به بقیه کالاها مالیات ارزش افزوده این صنعت بالاترین نرخ را داشته و افزایش سالانه آن هم در همان  قانون پیش‌بینی شده و افزایش مجدد و نسنجیده مالیات موجب ضربه به تولید بوده و عملاً به معنای حمایت از قاچاق و تولید کالای تقلبی است و نه تنها باعث می‌شود درآمد مالیاتی دولت از تولیدات  قانونی محقق نشود، بلکه با رونق کالاهای قاچاق و تقلبی سلامت جامعه هم بیش از پیش در معرض خطر و تهدید قرار می‌گیرد.
ابهاماتی که مطرح است: ارقام مالیات وصولی از صنعت دخانیات که در بودجه دولت هم قابل توجه است، اعلام نمی‌شود. مبالغی  که همه ساله در قانون بودجه از محل مالیات دخانیات، برای بخش سلامت و ورزش و جوانان و....در نظر گرفته می‌شود، آیا اصلاً پرداخت می‌شود یا نه و اگر پرداخت می‌شود در کجا و چگونه هزینه می‌شود؟ و چرا تلاش مدعیان سلامت در حد وضع مالیات‌های مستمر به کالای دخانی باقی می‌ماند و به اذعان خودشان از منابع مذکور وجهی را دریافت نمی‌کنند!! آیا فقط هدف وضع مالیات بر صنعت است و بس ؟!!! که  بر هم زدن توازن رقابتی در بازار به نفع کالای قاچاق و تقلبی  و تعطیلی واحدهای تولیدی را به دنبال دارد.
با وضع مالیات ۲۰ هزار تومانی برای تنباکوی معسل در قانون بودجه امسال، تولید این محصول در ایران طبق اطلاعات موجود در وزارت صمت، در چهار ماهه اول سال  50 درصد و صادرات آن 90 درصد کاهش یافت و کالای  قاچاق  و تقلبی جای آن را  در بازار داخل گرفت . نمونه‌ای از اطلاعات غلط و کذب در جریان تصویب مالیات دخانیات، آمار و ارقام اعلامی پیشنهاد دهندگان این قبیل طرح‌ها از مالیات وصولی صنعت دخانیات  است، که یک دهم ارقام واقعی آن نبود و با همین اطلاعات غیرصحیح در سنوات قبل، قانون وضع و مالیات  تعیین شد. در یکی از سال‌ها که یکی از مجموعه‌های پژوهشی و تحقیقاتی وزارت 
امور اقتصادی در حال مطالعه علمی بر روی مالیات کالای دخانی بود به ناگاه  بخشهایی از پیش نویس گزارش مذکور که هنوز کامل نشده بود و غیر قابل استناد بود، در دسترس نمایندگان قرار گرفت و مبنای پیشنهاد شد.
حتی در یکی از سال‌ها رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی آثار و تبعات مالیات‌های نسنجیده کالای دخانی را بر افزایش قاچاق این محصول یادآور شد و هشدار داد.
به نظر می‌رسد چگونگی وضع مالیات دخانیات و اهداف و نیات طراحان و پیشنهاد دهندگان آن، مبالغ مالیات‌های وصولی در این صنعت،  میزان  تخصیص منابع حاصل از آن، محل مصرف  و آثار آن بر روی کاهش مصرف و سلامت عمومی نیازمند تفحص باشد. 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم