افزایش قیمت تأثیری بر کاهش مصرف سیگار ندارد
نتایج تحقیقات و پژوهش ها نشان می دهد:

افزایش قیمت تأثیری بر کاهش مصرف سیگار ندارد

توتون صنعت ـ اقتصاددانان برای این که رابطه بین مصرف یک کالا و قیمت آن را به دست آورند از فرمول کشش قیمتی استفاده میکنند. کشش قیمتی درصد تغییرات در مصرف در ازاء درصد تغییر در قمیت را نشان میدهد و چون این رابطه معکوس است کشش قیمتی در کالاهای متعارف دارای علامت منفی است. به کالاهایی که کشش قیمتی آنها بالاتر از منفی یک است کالای با کشش گفته میشود. بدین معنی که در ازاء یک درصد افزایش در قیمت مقادیر بیشتری از مصرف آن کالا کم میشود. در مورد کالاهایی که کشش آنها کمتر از یک است افزایش قیمت تاثیر کمتری بر کاهش مصرف دارد. در ایران مطالعاتی که توسط اقتصاددانان انجام شده است نشان میدهد کشش قیمتی سیگار پایین است و این بدان معناست که افزایش قیمت تأثیر چندانی بر کاهش مصرف این کالا ندارد.

نتایج مطالعات تیمور محمدی و لیلا حسینی برای دوره 1363 تا 1387، با عنوان تحلیل عوامل موثر بر تقاضای سیگار در ایران، نشان میدهد که رقم کشش قیمتی تقاضا برابر با 27 صدم درصد است که نشان دهنده حساسیت بسیار پایین مصرف سیگار نسبت به قیمت آن است. همچنین این تحقیق نشان میدهد که با افزایش یک درصد بیکاری میزان مصرف سیگار 23 صدم درصد افزایش مییابد و با افزایش یک درصد با سوادی میزان مصرف سیگار به طور متوسط 54/2درصد کاهش مییابد.

در پژوهش دیگری که توسط بهرام سحابی، محسن حسنی و دیگران و براساس دادههای هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران طی سالهای 1380 1393 انجام شده نتایج مطالعات قبلی تایید گردید و دخانیات از نظر قیمتی کالایی کم کشش تلقی شده و نتیجهگیری شده است که استفاده از ابزارهای قیمتی (مالیات) به لحاظ  مصرفی، اثر کاهشی چندانی ندارد. نتایج این تحقیق در پژوهشنامه مالیات «فصلنامه علمی سازمان امور مالیاتی کشور شماره 36»منتشر شده است.

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

محرم
شعار سال 1404
همه با همیم

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

کشفیات قاچاق سیگار اردیبهشت ماه 1404

بدون روشنگری، صنعت دخانیات قربانی سوءبرداشت‌ها خواهد شد

همایش تخصصی صنعت دخانیات اردیبهشت 1404

صنعت دخانیات ایران، چالشها و راهکارها

لغو امتیاز تنباکو: نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران

حمایت جامعه کارگری از تلاش‌های میدری برای رفع مشکلات

امنیت شغلی و معیشت کارگران اولویت و دغدغه وزیر تعاون است

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده انواع سیگار و محصولات دخانی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد.

کارگر سرمایه اصلی برای تحقق شعار سال است

افزایش 30 تا 110 درصدی مالیات انواع سیگار

نقدی بر تغییر رویه سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات ارزش افزوده توتون وارداتی

مروری بر تاریخچه صنعت دخانیات ایران

سقوط 62 درصدی سهم از بازار شرکت دخانیات ایران

کشفیات فروردین ماه 1404

قیمت انواع سیگار و تنباکوی قلیان 30 سال پیش چقدر بود؟

سال 1404 سال سرمایه گذاری برای تولید

اصلاح ساختار شرکت دخانیات ایران قبل از واگذاری، تکلیفی بر عهده حاکمیت بود

تلاش برای تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان در آستانه فصل فروش

سه چالش بزرگ صنعت دخانیات و راهکارهای برون رفت

تشویق کشاورزان به تمرکز بر کیفیت محصولات

صنعت سیگار برای اجرای تعرفه‌های جدید ترامپ آماده می‌شود

افزایش سهام شرکت‌های بزرگ تنباکو پس از اعلام تعرفه های جدید امریکا

تحلیل تاثیر سیاستهای مالیاتی بر دخانیات و تولید داخلی در ایران

رشد سود هر سهم تعدیل شده به ۶.۵۷ دلار و افزایش ۹.۳ درصدی، با عملکرد درخشان محصولات بدون دود

نرخ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سیگار وارداتی ۱۴۰۴ ابلاغ شد